donderdag 4 maart 2010

Erfgoedcellen

Deze avond nodigde Heemkunde Groot Heers (http://www.heemkundegrootheers.be/index.html) mevrouw Lieve Opsteyn uit. Ze kwam ons de werking van erfgoedcellen uitleggen, vertelde over  hun projecten en publicaties, en hun subsidiering. Zeer interessant, mooie en leerzame publicaties, maar ik stelde me weer de vraag:  ‘Is (elke) subsidie verantwoord?’

Roger en ik (en de leden van Heemkunde die deze avond aanwezig waren) vinden natuurlijk dat ons erfgoed moet bewaard en gekoesterd worden. Maar denkt iedereen er wel  zo over? Ik ben ervan overtuigd dat sommige mensen het niet leuk zouden vinden te weten dat een deel van hun belastingen voor zulke zaken wordt gebruikt.
De vraag is dan ook: moeten subsidies in stand worden gehouden? In dit geval ben ik geneigd te zeggen dat ze wel zin hebben (in tegenstelling tot andere subsidies, bijvoorbeeld aan auteurs – en ik weet dat ik een van de weinige auteurs ben die er zo over denkt).  Maar nogmaals, dat is mijn heel persoonlijke mening…

Misschien heeft Roger gelijk die vindt dat alle subsidies moeten worden afgeschaft. Maar, argumenteer ik dan,  alleen als onze belastingen worden verminderd met het deel dat daar naartoe gaat…

En ik vrees dat zoiets nooit zal gebeuren.

http://www.erfgoedcellen.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten