donderdag 10 november 2011

De orde van de tempel van Jeruzalem

Vandaag wilde ik eindelijk voor zuster Godwine een verslagje maken van de lezing van Broeder Leo Thys op 3 november. En ik bedacht dat ik daarvoor misschien, buiten de notities die ik die dag nam, best ook het boek van Leo Thys raadpleegde. Nu, dat boek resumeren zou ook wel veel tijd vragen. En daarom surfte ik wat rond op het Internet. Wel hier vind je voldoende uitleg over de moderne orde die in 1804 werd heropgericht.  Deze bladzijde geeft de geschiedenis van de oorspronkelijke Orde van de Tempel van Jeruzalem (waarvan de naam komt van zijn onderkomen op het Tempelplein in Jeruzalem). En nog meer uitleg over de orde vind je hier en hier. Maar niet alleen met grote projecten houden de ridders zich bezig: er is ook wat men noemt “Silent knight”: anonieme weldadigheid. En ze voeren gesprekken op hoog niveau tussen Christenen, Joden en Moslims met het oog op het nastreven van vrede.
Broeder Leo hamerde erop dat elke gift zijn bestemming bereikt (wat, vrees ik,  niet zo is met de meeste organisaties).

De hierboven aangehaalde website bevat nog meer interessante pagina’s die  veel meer vertellen over de Orde dan ik zou kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten