dinsdag 27 november 2012

Over de Limburgse monografieën en Widooie

Ik heb vandaag voornamelijk gewerkt aan de volgende Limburgse monografie, over Jan Gerits. Het was nog veel meer werk dan ik verwachtte! Toch vonden we tijd voor een korte wandeling (ongeveer 40 minuten) in Widooie, tussen twee regenbuien door. Hoewel de wandeling niet zo bijzonder was, hieronder toch een paar foto’s die Roger maakte:

PB273399 De speelplaats van de vroegere school (en zeg nu nog dat bij ons het gras te hoog staat! Glimlach) foto Roger

PB273402

PB273400 Foto’s Roger (op de laatste foto het vroegere schoolhuis, nu een café)

In het dialect wordt de naam van die gemeente uitgesproken als “Bedeuje” (of toch zoiets). Nu merkte ik aan de ingang van het dorpje dat onder de naam “Widooie” ook een plaatje was aangebracht met daarop: “Bêdöje”. Ik weet dat er onder de Vlamingen een dialectrage heerst (volgens mij dus onterecht omdat ze eerst zouden moeten leren correct spreken) maar die “ê” om de doffe “e” weer te geven, lijkt me echt geen goede vondst!

We gingen ook even een tuinwinkel binnen (straks wordt dat shoppen toch nog aan mij besteed! Glimlach), maar daarover vertel ik in een volgende post.

En deze avond maakte ik nog eens een runderschenkel klaar à la “Osso Bucco”:

Osso bucco van rundsschenkel Foto Roger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten