zaterdag 16 juni 2018

Cluny

Het is door het boek "Camino" dat we zin kregen om naar Cluny te komen.Toen ik gisterenavond verder las in het boek van Ivo Hermans viel ik op een hoofdstuk over de Camino.Weer een eigenaardig toeval.

Cluny is echt een mooi stadje merkten we tijdens onze lange wandeling vandaag. De paardenkwekerij, de abdij, de gotische kerk Notre Dame, het hotel Dieu van de 18de eeuw, en vooral de straatjes met de vele middeleeuwse huizen.

Foto Roger



Eigen foto's
Het was heel mooi weer en we dronken een biertje op een terras.

Heel veel jonge mensen met een rugzak liepen rond in de stad. Pelgrims? Ik stelde me de vraag die Ivo zich ook stelt in zijn boek: " (...) Wanneer een gebed  een diep vertrouwelijk, hoopvol en eerbiedig intiem gesprek wordt zonder aangeleerde woorden. Ik vraag me af hoeveel pelgrims zo'n gebed nog prevelen op Gods weg naar Santiago".

Toen we terug naar de camping liepen, raakten we even de weg kwijt. Mijn gsm hielp ons uit de nood.

Ik had niet echt zin om op restaurant te gaan deze avond, dus aten we nog eens bij de tent: gaspacho, brood, kaas, hesp, eieren en abrikozen.

Daarna reden we naar een volgend dorp op de camino: Tramayes. De rit ging langs een prachtig bebost berglandschap met hier en daar een dorpje.Maar Tramayes vond ik veel minder mooi dan Cluny. We bleven er niet lang.

Deze avond verder gelezen in "De nomadenjaren" van Ivo. Nu gaat het over flamenco en mystiek.

O ja, toen we deze ochtend naar het centrum vertrokken, stonden er tientallen auto"s geparkeerd voor de camping.  Ik vreesde al een invasie maar blijkbaar gingen al die bestuurders en hun passagiers naar de "Boulodrome" tegenover de camping.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten