dinsdag 4 augustus 2015

Schrijven

Mijn dagen zijn te druk geworden maar… stel dat ik toch nog de tijd zou vinden om een boek te schrijven? Wat daarna?

Deze avond nog een mail beantwoord van een goede kennis, een destijds vrij bekende (en echt goede) schrijfster die aan een nieuw boek bezig is (op haar 86 jaar: chapeau!) maar die echt niet weet wie dat boek zal willen uitgeven.

Ze gaf, zoals ik, ooit iets uit bij Free Musketeers, maar, net zoals voor mij, heeft die uitgeverrij voor haar afgedaan nadat ze daar al onze boeken in het Engels laten vertalen door Google.

In eigen beheer dan maar? Dan loop je het gevaar dat jouw boek vol fouten staat! En…. De kleine uitgeverijen waarmee ik de laatste jaren kennis maakte (via pas uitgegeven boeken van kennissen) boezemen  me ook niet genoeg vertrouwen in.

Het is allemaal commercie (geworden?). En dat is nu net het probleem van Emmy (hierbij heb ik ook meteen de naam van die niet commerciële maar goede schrijfster onthuld). Uitgeverijen moeten verkopen! Alles draait om het geld!

Een boek, een film, foto’s en soldaten

Na enkele werkjes in* en rond het huis en een  telefoontje met een blije Nany (ze is terug thuis) vandaag een wandeling gemaakt in het mooie Borgloon (geen foto’s gemaakt). Roger heeft dus zijn dagelijkse beweging gekregen.

Na het avondeten en mijn uurtje lectuur op papier eindelijk ons werk voor de werkgroep WOI helemaal afgerond en daarna (ook eindelijk) gekeken naar een Star Trek-film die Hendrik me lang geleden had geleend: The Motion Picture.  Twee uur: veel te lang en met momenten zelfs langdradig, vond ik. Al was het verhaal op zich heel boeiend en kreeg ik vaak heel mooie beelden te zien.

En dan met veel plezier naar foto’s van Zeger gekeken op Flickr (eigenlijk was ik al even gaan piepen terwijl onze soep opstond). Wat een volk toch in Leuven ter gelegenheid van “Hapje Tapje”! In onze jonge tijd was die studentenstad doods tijdens de vakantie (wat ook wel zijn charme had).

* in huis vooral mieren bestreden die de laatste tijd massaal onze keuken binnenkruipen en zich daar omtoveren tot vliegende mieren. Eerst wilde ik er niets aan doen: die mieren berokkenen ons geen kwaad en het feit dat ze onze keuken kiezen voor hun paardans vond ik eerder leuk. Maar daarna (eens ze kunnen vliegen) merk je dat ze via een niet open raam weer proberen buiten te geraken (om zo hoog mogelijk ge vliegen, heb ik eens gelezen) en, vermits ze daar niet buiten kunnen, zat onze keuken op de duur vol met kruipende mieren op de vloer en vliegende mieren tegen het raam – en nee, blijkbaar zijn ze niet slim genoeg om de deur te kiezen. Dus hebben we toch maar iets gespotenBedroefde emoticon.

maandag 3 augustus 2015

Over lectuur en zo

Het was een rustige dag. Zoals ik al zei, beslisten we niet te gaan wandelen wegens de hitte en kreeg ik de tijd om het volgend nummer van Oostland verder na te lezen. De kleine vertaling die ik maakte (en waar ik toch niets mag over vertellen) was boeiend genoeg om mij de indruk te geven dat ik nog niet heb afgedaan, maar liet me tijd genoeg over om te “koken” én was een uitstekend excuus om niet opnieuw te beginnen schoonmaken (wat eigenlijk al wel zou moeten). Als avondmaal dronken we eerst een liter gazpacho en aten we daarna een koude schotel met maatjes en ansjovis: ik had er eigenlijk heel weinig werk aan.

Deze avond herinnerde mijn “Google kalender” mij eraan dat ik wat tijd moest besteden aan de boekhouding van de KVLS maar die “afspraak” heb ik handmatig enkele dagen verschoven. Er zijn nu zo goed als geen inkomende en buitengaande handelingen op de bank en ik wilde mijn gemoedsrust niet laten verstoren door geldzaken.

Nany was aan telefoon heel optimistisch: ze mag morgen naar huis. En wie gaat daarvoor zorgen? Weer mijn zusje natuurlijk! Nany gaat dus niet naar een revalidatieoord (van in het begin was duidelijk dat ze daar niet zou voor kiezen als het enigszins mogelijk was) maar hangt voorlopig – omdat ze in het begin zal “vastzitten” in haar flat (ze moet liefst nog niet meteen al die trappen doen) – wel af van de goede wil van vrienden, buren en familie. Wijzelf proberen binnenkort ook even naar haar te rijden, liefst als het niet te druk is op de E313.

Deze avond, na een paar mails te hebben beantwoord en een uurtje lezen in Troyat (ongelooflijk hoe hij door zijn stijl de meest banale gebeurtenissen spannend kan maken), even gekeken (op mijn pc-scherm) naar “de Keuken van Sofie” en er geweldige ideeën opgedaan (onder andere over een pesto op basis van netels – die hebben we hier in overvloedGlimlach) maar me weer geërgerd aan dat constante foute “voor te koken”, “voor te proeven”.

En daarna zitten nadenken over een uitspraak van een zekere Marleen gisteren.

Ze vertelde me dat ze een zoon van 21 jaar heeft verloren. Voor haar is die jongen voorgoed in het niets opgegaan. Ikzelf blijf ervan overtuigd dat het niet over is na de dood van het lichaam(hoezeer ook anderen én Hendrik me  proberen te overtuigen van het tegengestelde. Eigenaardig trouwens: tegenwoordig proberen “gelovigen” – en dat is niet hetzelfde als “kerkelijken” - niet meer “ongelovigen” te overtuigen maar is het net omgekeerd). Uiteraard heeft Hendrik (met anderen) gelijk dat het idee voortkomt uit een wens, maar er zijn ook de vele tekens die ik heb gehad.

Dus googelde ik een beetje en vond ik ontzettend veel sites over dat onderwerp. Te veel om ze op te noemen en de ene al overtuigender dan de andere.

Afijn, het was een heel rustige dag… En daar kan ik van genieten!

Alleen… Ontspon er zich weer een verhaal in mijn hoofd. En wist ik meteen dat ik geen tijd zou krijgen om het uit te werken (tenzij ik rustige dagen als deze daarvoor aanwend).

Te streng

Ik was te streng gisteren. Na onze boodschappen besloten we niet te gaan wandelen vandaag: de temperatuur is hier weer opgeklommen tot 32°C. Dus kreeg ik voldoende tijd om de drukproeven van Oostland verder na te lezen. En ik stelde vast dat ik in de volgende stukjes hoogstens hier en daar een overbodige spatie moest weghalen of af en toe  een tikfout verbeteren. Het werd trouwens boeiende lectuur!Glimlach

zondag 2 augustus 2015

Om de dag te eindigen…

… begon ik het volgend nummer van Oostland na te lezen. Een dag zonder lectuur is voor mij immers een verloren dag! Dus, vermits ik deze ochtend, terwijl we naar het feest reden, de drukproeven van het volgend nummer aankreeg, heb ik me daaraan “gelaafd” deze avond, na het feest.

Er staan weer prachtige gedichten in, maar zoals telkens merk ik dat prozaschrijvers hun tekst amper nalezen. En dat maakt me zo kwaad: Hoe kun je fatsoenlijk Nederlands leren als zelfs wie zich schrijver noemt zijn taal niet kent?Bedroefde emoticon

Ik ben al een poosje, als ik even de tijd ervoor vind, Henri Troyat aan het herlezen (ongelooflijk goed!) en vind niet alleen mezelf daarbij in het niet zinken, maar ook bijna alle Nederlandstalige schrijvers die ik ooit gelezen heb.

Oei, ik overdrijf wel een beetje, waarschijnlijk:  ik heb niet alle Nederlandstalige schrijvers gelezen en ik weet natuurlijk niet in welke mate de teksten van Troyat “geredigeerd” werden.

En ook nog even dit: een vriendin van Maria had pas een maand lang (echt een volledige maand) Japanse vrienden op bezoek gehad en ze was daar niet echt te moe van geworden. Ikzelf zou het niet aankunnen: wanneer zou ik dan nog tijd overhouden voor mezelf?

Een geslaagd feest

We vierden vandaag de 70 jaar van Michel, de schoonvader van onze dochter, in de feestzaal en op het tuinterras van Roosekes Breem (een beetje reclame mag, want het was perfect verzorgd).

Lekkere hapjes bij een paar glazen champagne, een fijn muziekbandje dat chansons en schlagers uit onze jeugd bracht en de mensen tussen twee gerechten zelfs aan het dansen zette, uitmuntende gerechten en dranken. En vooral: gezelligheid. Roger en ik hebben ons helemaal niet verveeld zoals Michel en Maria soms vreesden (omdat onze dochter en schoonzoon er niet bij konden zijn). Integendeel: we hebben onder andere mensen teruggezien met wie we twee jaar geleden kennis maakten in Dénia en heel fijne conversaties gevoerd, met hen en uiteraard met Maria en Michel.

De enkele foto’s die ik hieronder plaats zijn echt niet goed (gemaakt met mijn klein fototoestel) maar geven toch een indruk van de gezellige sfeer:

P8020080

P8020085

P8020095

P8020102 Roger danst nooit Bedroefde emoticon! (eigen foto’s)

P8020107

P8020092 Met Michel (foto’s Roger, met mijn toestel)

Een geslaagd feest dus. Het enige minpunt vormden de (niet bestelde) wespen die ons belaagden, tot zelfs in de zaal. Ik weet en heb het weer ondervonden: roken helpt om ze op een afstand te houden. Dat heb ik dus tot en met gedaan: ik heb vandaag dus niet zozeer te veel gedronken (hoewel de wijn rijkelijk vloeide), maar wel te veel gerookt. Glimlach

zaterdag 1 augustus 2015

Vechmaal

Prachtig weer vandaag! We maakten tijd voor een mooie wandeling in en rond Vechmaal. Voor de eerste keer besefte ik dat het een vrij groot dorp is.

Vechmaal, tussen Bielenstraat en Monnikenlaan

Vechmaal, tussen Bielenstraat en Monnikenlaan Rechts aan de horizon, de basiliek van Tongeren (eigen foto’s)

Eigenaardig hoe zelden we mensen ontmoeten op onze wandelingen! Vandaag was dat niet anders: alleen een reiger zien overvliegen. Nee, we gingen daarna niets drinken in De Horne: thuis wachtte nog veel werk. Roger wilde onder andere onze eerste rijpe pruimen plukken (en dat werd smullen)!Glimlach

P8010063 Eigen foto

En ik moest onder andere naar Nany bellen: ze mag volgende week terug naar haar appartement (zonder via een revalidatiecentrum te passeren). Glimlach