vrijdag 7 december 2018

We kochten een toestel om water te filteren

Wat een grijze dag vandaag! Niet echt koud maar heel veel regen en wind. Ik hield me bezig met enkele kleine huishoudtaken, wilde eerst ook strijken maar besefte toen dat één hemd niet droog was en dat ik dus beter wachtte tot ik dat samen met de rest kon strijken, en vroeg me af hoe ik Roger zou kunnen overhalen even te bewegen.

Het was hijzelf die ineens voorstelde naar de Kringwinkel te rijden en daar wat rond te lopen. 'Goed idee én,' antwoordde ik, 'dan kunnen we meteen stoofvlees kopen voor morgen.'

We liepen rond in de Kringwinkel maar kochten niets, liepen nog in een andere winkel rond, kochten vlees... en bedachten dat we misschien een "waterfilter" moesten kopen. Ik had het gisteren over het vieze water aan de overkant van onze straat (waar wij voorlopig geen last van hebben) maar we hebben wel heel veel kalk in ons kraantjeswater.

Vroeger dacht ik dat kalkrijk water goed is voor de botten enzovoort, nu weet ik dat zonder voldoende vitamine K2, die kalk zich eerder nestelt in de bloedvaten (met alle gevolgen van dien voor onder andere het hart en de hersenen) dan in de botten. We eten wel kaas en, wat mij betreft, yoghurt (vitamine K2-bronnen) maar of ons dat voldoende vitamine K2 geeft?

Dochterlief en schoonzoon hebben een toestel om hun water te filteren. Vorige dinsdag vroeg ik hen of daarmee ook de kalk werd gefilterd en dat bleek het geval.

Dus kochten we ook zulk toestel.

Thuis wilde ik eerst beginnen te koken terwijl Roger de waterfilter begon te installeren maar uiteindelijk heb ik in zijn plaats de gebruiksaanwijzing gelezen die hij te ingewikkeld vond. Ik heb immers al heel veel gebruiksaanwijzingen vertaald en weet hoe je diagonaal het voornaamste moet lezen, zeker als het, zoals in dit geval, gaat over een gebruiksaanwijzing voor verschillende types van toestel.

Vandaag wilde ik iets klaarmaken in de wok, met veel groenten en zalm, en morgen zou ik een stoofschotel bereiden voor twee dagen, met varkensvlees en savooikool.

Toen ik echter merkte hoeveel kliekjes er nog in de koelkast stonden, heb ik die geserveerd (we aten elk anderhalve bord groentesoep, koude mosselen met mayonaise en een restje zuurkool), het wokgerecht naar morgen verdaagd en de stoofschotel (die ik deze keer wel niet in de snelkoker ga klaarmaken) opgeschoven naar zondag.

Ondertussen werd ons nieuw toestel in gebruik gesteld:

Eigen foto

Na het avondeten is het Roger die de keuken opruimt en de vaatwasser vult. Ik heb echter de gewoonte nog even te gaan kijken of er nog wat moet opgeruimd worden, en deze avond zag ik deze eigenaardige pen rondslingeren:

Eigen foto

Daarover vertel ik echter straks meer in een volgende post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten