maandag 4 februari 2019

Over "synchroniciteit", onder andere

De maand januari was vrij druk maar februari is des te rustiger.

Oké, Roger beweegt te weinig naar mijn zin maar, langs de andere kant, ik hou echt van de rust die we nu beleven. Ik vind zelfs dat de tijd lijkt trager te gaan.

Dat is volgens mij trouwens meestal het probleem van mensen die graag de ene afspraak na de andere maken: alles moet snel gaan, ze kunnen niet tegen even "niets te doen hebben", tegen een "trager" leven dus. Onze vriend Karel noemt dat een vorm van "horror vacui" en ik denk dat hij gelijk heeft.

Ikzelf kan daar dus wel enorm van genieten! Vandaag was weer zulke dag: niet veel "gedaan" buiten de noodzakelijke huishoudelijke karweien en koken.

O ja, eerst nog even over dat koken. Ik wilde vandaag gegratineerde flageolets klaarmaken... maar tijdens onze laatste boodschappen vonden we nergens flageolets. Dus heb ik hetzelfde recept, dat ik jaren geleden had "ontworpen" voor die peulvruchten, uitgeprobeerd met de schorseneren die we in huis hadden. Heel lekker ook maar minder dan met die boontjes.

Ik geniet dus van deze rustige maand (maart zal weer veel drukker worden) en van deze (toch nog vrij koude omwille van de wind) dag!

Deze avond keken we samen naar het tweede deel van die aflevering van "Wallander". Echt heel goed! Ik ontdekte ook dat we veel meer boeken hebben van Aspe (Hendrik herinnerde me eraan), maar dan wel e-boeken! Goed nieuws dus, want ik las vandaag ook voort in dat ene boek en ja, het is goed, maar... een e-boek neem ik echt niet mee naar de relax na het avondeten!

En dan, nadat ik nog een paar bladzijden uit mijn vroegere dagboeken had overgetypt, viel ik op dit. Over die synchroniciteit waarover tegenwoordig zo vaak wordt gesproken: een uitleg van François de Witt, de "polytechnicien" over wie ik het hier eerder al had.

Wat ik daar onder andere hoorde, gaat weer helemaal in de richting van mijn intuïtie: we zijn volgens de Witt gewoon een deel van wat hij noemt een "oceaan van bewustzijn".

O ja, mijn "intuïtie" vind je terug in mijn boek "De ivoren toren" en weet je wat (ik zocht een link om hierbij te plaatsen)? Blijkbaar kun je nu het boek gratis downloaden. Hier. Ik weet echt niet wie daarvoor gezorgd heeft maar ik vind het heel goed nieuws! Bedankt, onbekende!

1 opmerking:

  1. Ik heb de link bij "Hier" weggedaan omwille van wat ik vandaag schreef onder "verdachte website"

    BeantwoordenVerwijderen