donderdag 24 januari 2019

La preuve par l'âme

Terwijl ik deze avond op Roger wachtte , moest (afijn, wilde) ik eigenlijk een mail van Bernadette beantwoorden maar... ik viel op een interview met een zekere François De Witt, een "polytechnicien", dus een wetenschapper, die dat boek (zie titel) heeft geschreven. Ik was zo gefascineerd dat ik bleef kijken - maar wel tussendoor even Bernadette in een mail waarschuwde dat ik pas morgen zou antwoorden.

De Witt heeft het onder andere over de verhouding bewustzijn/ brein, en denkt, zoals mijn intuïtie me al lang vertelt, dat het brein een deel van een "universeel bewustzijn" opvangt maar niet zelf het bewustzijn voortbrengt. Ook hij denkt dat de materialistische wetenschap van tegenwoordig binnen hoogstens enkele decennia dat principe zal erkennen.

Het was echt boeiend maar... het is weer in het Frans. Als je die taal een beetje machtig bent, ik zou zeggen, kijk eens!

Ondertussen is Roger thuisgekomen en ik ga even naar zijn relaas luisteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten