donderdag 13 maart 2014

Peripetieën van een fototoestel

Een poosje geleden kocht Roger een fototoestel in promotie in het Kruidvat: voor de spotprijs van 48,99 euro een compacte Olympus met tasje en een kaart van 2 Gb. Waar hij heel tevreden over was (alleen het feit dat er geen zoeker is, vond hij in het begin vervelend, en ja, we merkten wel dat de foto's iets minder scherp zijn dan degene die hij maakt met zijn grotere - maar dus ook zwaarder wegende tijdens onze wandelingen - toestel). Veertien dagen na aankoop echter vertoonde het toestelletje eigenaardige horizontale strepen op het scherm. Navraag bij Zeger (die veel afweet van fototoestellen) maakte duidelijk dat het ging om een softwarefout.

We brachten het toestel terug naar het Kruidvat, waar ze het weigerden: we moesten contact opnemen met de fabrikant. Dat deed Roger dus, telefonisch. Hij kreeg via e-mail een in te vullen formulier toegestuurd en deed dat de volgende dag op de post. We wachtten op een antwoord dat maar niet kwam. Roger belde opnieuw naar de leverancier: het ingevulde formulier bleek niet aangekomen (weer een slecht punt voor de post!). Dan maar opnieuw ingevuld, gescand en per e-mail verzonden.

Vandaag zou koeriersbedrijf DHL het toestelletje komen ophalen, maar we wisten niet hoe laat. Dat werd dus wachten tot kort na de middag. Het fototoestelletje is nu op weg naar Coïmbra in Portugal, waar het zal hersteld worden... en wordt ons daarna (wanneer?) terugbezorgd.

Dat lijkt me toch zo'n ingewikkelde en dure procedure voor een toestel van nog geen 50 euro! Zijn de winstmarges dan zo hoog?

Was het niet eenvoudiger geweest voor Olympus ons via het Kruidvat een nieuw toestel toe te bedelen en het defecte daar af te halen? De mysteries van de huidige economie!

6 opmerkingen:

  1. Is dat wel wettelijk? Je hebt toch niets te maken met de fabrikant, maar met het Kruidvat? Zij zijn klant van de fabrikant, jullie niet. Volgens mij is Kruidvat verplicht om dit af te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij dachten net zoals jij, anoniem... Maar begin je gelijk maar te halen! Ik wil niet dat een goedkoop fototoestel mij uiteindelijk stukken van mensen en tijd kost!

      Verwijderen
    2. ook bij Aldi moet je het toestel voor reparatie zelf terug naar de hoofdzetel brengen hoor, wij hebben dat eens moeten doen met een pc, in de winkel wilden ze dat niet opsturen dat moest je zelf doen.b

      Verwijderen
    3. Ja, dat weet ik... Hebben dat ook al voorgehad met iets. Het zal dus wel de normale procedure zijn zeker? Ik vind het wel raar dat er zoveel transport aan te pas komt (hier ophalen, naar Portugal, terug naar België, terug naar ons).

      Verwijderen
  2. Eén goede raad: koop bij een "vakman" en je wordt bediend en geholpen "dag en nacht"...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan die nacht twijfel ik toch! :-) We hadden dat toestel niet echt nodig hé, maar aan die prijs wilde Roger het niet laten liggen...

      Verwijderen