zaterdag 14 april 2018

Bloesemwandeling van de KVLS en onthulling borstbeeld Henri Jamar

Het was mooi weer en er waren wel bloesems. Boudewijn Knevels had een prachtige wandeling uitgestippeld in Mettekoven. We waren met 19 mensen en nadat Edith Oeyen ons had verwelkomd, trokken we voor anderhalf uur de velden in. Zoals elk jaar werden er onderweg (vaak heel mooie) gedichten voorgelezen.









Foto's Roger


Eigen foto's
Na de wandeling ontvingen Boudewijn en Ilonka ons in hun prachtige tuin, met een drankje en hapjes.

Foto Roger
Rond 16:30 uur verlieten Roger en ik Mettekoven: we hadden een afspraak met Jan Gerits in de kerk van Ham. We kwamen er iets te vroeg aan, aten onze picknick (brood, noten, hardgekookte eieren en groentesap) en zodra we Jan, Jo Corstjens en zijn echtgenote zagen aankomen, voegde we ons bij hen om de feestelijkheden bij te wonen.
Er zou immers een borstbeeld van Henri Jamar worden onthuld en Jan Gerits zou bij die gelegenheid zijn jongste Limburgse Monografie (over Henri Jamar) voorstellen.

In de kerk volgden toespraken van de kleinzoon van Jamar, de burgemeester en Jan die uiteraard ook de Limburgse monografieën toelichtte.
Daarna ging het naar het vroegere kerkhof waar het beeld werd onthuld.








Foto's Roger
Uiteindelijk kregen we allemaal een bonnetje waarmee we iets konden gebruiken in het café tegenover de kerk, naar het schijnt vroeger het stamcafé van "Meester Jamar".
Een heel eenvoudige gelegenheid... maar ik dronk er wel een uitstekende verdejo uit Rueda in Spanje! Jan en ik hebben er ook praktisch al onze exemplaren van de Jamar-monografie verkocht!

Eigen foto
Bij het drinken van onze wijn (bier voor Roger) keuvelden we gezellig... en bleek dat Jan (17 jaar ouder dan ik), Jo (ik schat hem ongeveer 10 jaar jonger dan ik) en ikzelf dezelfde professor hebben gehad tijdens onze studies in Leuven.😊

Geen opmerkingen:

Een reactie posten