Brandstof wordt veel te duur, dus proberen we het rijden met de auto te beperken. Maar dat zorgt dan blijkbaar weer voor andere problemen waarvan ik het bestaan niet vermoedde. Eigenlijk interesseerden auto's me niet, en dat was verkeerd, ik geef het toe.
Ik heb veel bijgeleerd de laatste dagen. Sinds kort wijst een flikkerlichtje er constant op dat de roetfilter van onze auto verzadigd is. Ik zocht onlangs, in het terugkomen van de boodschappen, samen met onze garagist (echt, wat een verschil met degene die we, lang geleden, in Hasselt bezochten!) in het "handboek van de auto" naar een mogelijke oorzaak (onze garagist is immers geen "Subaru-specialist" zoals die uit Hasselt beweert te zijn) en we lazen dat we wat meer en langer aan één stuk moeten rijden. Omdat door de verbranding, die zo ontstaat, de roetdeeltjes in de filter zullen oplossen.
We maakten dus even een omweg in het naar huis rijden maar blijkbaar was dat niet voldoende. Ondertussen weet ik (dankzij opzoekingen én de uitleg van onze garagist) dat een dieselauto (zoals de onze dus) enkel gediend is met lange afstanden. En die hebben we al lang niet meer afgelegd.
Probleem dus: ofwel meer en verder rijden en heel veel betalen aan diesel, ofwel besparen op brandstof en binnenkort heel veel geld uitgeven aan een nieuwe roetfilter. Of een (moeilijke) middenweg vinden?
Zal ik alvast om te beginnen weer mijn bezoek aan de kapper een poosje uitstellen? 😄
Geen opmerkingen:
Een reactie posten