woensdag 28 februari 2018

Over "Erfgoed plus" en de kindjes

Deze ochtend vergadering van de werkgroep WOI: we kregen uitleg van "Erfgoed plus" (en dus niet "erfgoed Haspengouw" zoals ik eerst dacht) over het "ontsluiten" van alle voorwerpen die we voor ons boek hebben gebruikt. Daar zullen we nog een hele tijd mee bezig zijn!

Iets over 11 uur reden Roger en ik naar het Leuvense. We parkeerden de auto zo dicht mogelijk bij de school: het was veel te koud voor zelfs een korte wandeling. Elena en Matthias wachtten ons op aan de schoolpoort en ontvingen ons heel enthousiast. Samen gingen we Eva halen bij de onthaalmoeder.

Drie weken hadden we de kindjes niet meer gezien en Eva vonden we ongelooflijk veranderd. Ze praat ook steeds beter.

Na het middageten ging Elena bij buurmeisje Anna spelen (nadat ik had beloofd dat we later een gezelschapsspel zouden spelen).

Eva ging een dutje doen en voor Matthias las ik een heel verhaal voor. Daarna wilde Matthias met zijn auto's en zijn helikopter spelen, Elena kwam terug van bij Anna en ging met haar mama naar de zwemles, Eva werd wakker en wilde druiven eten.

Samen met haar broer keek ze ondertussen even televisie en daarna ging ze tekenen. Later begon ze rollenspelletjes te spelen: koken, de poppen verzorgen, ze een voor een eten geven, boodschappen doen, de poppen te slapen leggen. Matthias en ik speelden een poosje verstoppertje.

Ik moest niet voor eten zorgen. Schoonzoon had immers onlangs heel lekkere soep (met courgette, wortelen, uien en kruiden) klaargemaakt, die ik maar uit de diepvriezer hoefde te halen, en als hoofdgerecht was er een overschot (even heerlijke) spinazie-aardappelen-gehaktschotel dat we in de magnetron opwarmden. Ik had dus alle tijd om met Elena het beloofde spel te spelen toen ze terugkwam van het zwembad.

Na het avondeten nog even voorgelezen uit een "Nijntje" voor Eva (Matthias luisterde mee en stelde vragen die Eva allemaal correct beantwoordde). Ondertussen keek Elena naar een kinderfilm.

Foto Roger
Ondertussen was dochterlief gaan lesgeven en schoonzoon thuis gekomen. Tegen dat hij zou beginnen aan het avondritueel reden wij terug naar Haspengouw.

Grappig detail: telkens als onze dochter ons aanspreekt met "papa" of "mama" wijst Eva haar terecht: wij zijn "opa" en "oma", niet "papa" en "mama": dat zijn haar eigen papa en mama. We hebben het haar al proberen uit te leggen, maar blijkbaar begrijpt ze het nog niet!

Ik heb enkele foto's gemaakt maar stel vast dat er jammer genoeg geen enkele van Elena bij is.

"Koning" Matthias en Eva kijken naar een filmpje terwijl ze druiven eten



Eva tekent

Eva had één koekje gekregen. Stiekem ging ze in de keuken een tweede halen... en toen ze merkte dat ik het had gezien, zei ze: 'Dat mag!'

Eigen foto's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten