vrijdag 13 oktober 2023

Vriendschap

Tijdens het verjaardagsfeest van Hendrik vertelde zijn vriend Gert me hoe hij, met de hulp van Debby (of omgekeerd?), Hendrik om de tuin heeft geleid zodat hij zeker niet zou vermoeden wat of wie hem te wachten stond in dat café. 

Hij vertelde me in geuren en kleuren het scenario dat hij had moeten volgen, hoe hij had moeten letten op zijn woorden, hoe hij Hendrik naar dat café had gelokt (stel je voor dat dit niet gelukt was!) en hoe moeilijk hij dat vond, kortom: ik kreeg de indruk dat hij mij een detectiveroman aan het vertellen was! 

En Gert benadrukte constant de (geheime) contacten die hij had met Debby (via smartphone) die hem zei wat hij op een bepaald moment moest doen of zeggen tegen Hendrik. Hijzelf heeft ook zijn verbeelding moeten gebruiken, want, op een zeker moment, heeft hij tegen Hendrik verteld dat hij (ik weet echt niet meer welke) sport misschien zou moeten beginnen te beoefenen en, in verband daarmee, misschien even langs dat café kon gaan omdat je je daar kon inschrijven voor bepaalde sportlessen. 

Gert heeft me dat verhaal minstens twee keer verteld, telkens met meer details en ik begon me aan het einde van de avond af te vragen of Hendrik wel beseft wat die vriend allemaal voor hem doet? 

Ach, natuurlijk beseft Hendrik wat zijn vrienden waard zijn maar wat ik eigenlijk bedoelde was dit: die Gert heeft een grote rol gespeeld in de verrassing maar eigenlijk wist niemand dat! (behalve Debby natuurlijk - en uiteraard ook Hendrik uiteindelijk).

Als je dit leest, Gert, enorm bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten