woensdag 26 april 2023

Keuvelen en roddelen

Ik kreeg vandaag met de post een doodsprentje van mijn vroegere lerares klassieke talen en dat deed me zo'n plezier! Weer kwamen er zoveel herinneringen boven!

Tijdens een snelle boodschap in Heers ontmoetten we E. en T., kennissen uit een buurdorp met wie we vroeger geregeld een praatje deden. We hadden elkaar al jaren niet meer gezien en praatten een poosje over voorbije gezondheidsproblemen, wisselden enkele nieuwtjes uit, en zij vertelden ons ook dat er pas iemand was overleden in onze straat. Wat mij wel opviel: ze waren vol lof voor onze overleden buurman maar... hadden toch ook enkele opmerkingen over zijn zogenaamd niet zo heel gezonde levensstijl.  Wij kennen de man niet en dus hechtte ik niet veel belang aan die praatjes maar ik vroeg me voor de zoveelste keer af waarom mensen vaak proberen een ziekte of een overlijden te verklaren door bepaalde gewoontes van de overledene.  In dit geval bijvoorbeeld had de doodsoorzaak (die ik heb vernomen van V.) absoluut niets te maken met een of andere levensgewoonte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten