dinsdag 26 maart 2024

De lijkwade van Turijn

Ik schrijf soms dat we met de kinderen en kindjes vaak heel interessante discussies hebben en deze avond was dat ook het geval. Elena vertelde ons over een examenvraag over piëta's en bracht zo gaandeweg het gesprek op de lijkwade van Turijn. De eerste reactie van haar papa was (zoals ik verwachtte) dat het ging om een middeleeuwse vervalsing. Maar ik herinnerde me vaag onlangs te hebben gelezen of gehoord dat aan die "vervalsing" nu opnieuw getwijfeld wordt. Dochterlief zocht een beetje op haar mobieltje en bevestigde dat er weer twijfels bestaan. 

Deze avond vond ik het toch echt nodig nog eens op te zoeken hoe het allemaal in elkaar zit en ik kwam terecht op dit artikel in Wikipedia. Ik weet dat Wikipedia niet altijd te vertrouwen is maar dit artikel zegt ongeveer hetzelfde als wat ik onlangs dus ergens las of hoorde en is bijzonder leerzaam, intrigerend en... interessant! Ik lees aan het einde van de tekst dat de meningen van wetenschappers over de authenticiteit van die lijkwade ook verdeeld zijn! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten