zaterdag 15 mei 2021

Over diabetes

Toen ik de resultaten kreeg van mijn bloedanalyse was ik eigenlijk echt verwonderd. Alles leek oké (behalve een gebrek aan vitamine D en al die ontstekingen dus) en dat had ik niet verwacht voor mijn leeftijd. Broertje apotheker vond die uitslag ook heel opvallend en mijn gebrek aan vitamine D weet hij aan het seizoen (maar ikzelf besef dat ik de neiging heb te vergeten mijn zelf gekochte voedingssupplementen te slikken). Die ontstekingen (en reuma dus) zijn echter een ander, erfelijk verhaal.

Maar ik wilde het hebben over diabetes. Eigenlijk was ik een beetje bang dat er iets in die richting zou wijzen uit dat bloedonderzoek. Het is me immers opgevallen dat er in deze streek vrij veel diabetici zijn. Omdat er te veel taart en stroop (suiker dus) wordt gegeten? 😀 En... Roger en ik laten ons ook vrij vaak bekoren door die regionale lekkernijen!

Deze avond keek ik dus nog eens naar een uitleg van dokter Réginald Allouche over hoe je diabetes kunt vermijden als je er neiging toe hebt en, vermits ik enkele mensen ken die in dat geval zijn, hier een link naar zijn uitleg!

4 opmerkingen:

  1. Je krijgt geen diabetes door teveel zoetigheid te eten hé…..maar heb je diabetes moet je wel zoveel mogelijk zoetigheid achterwege laten, alhoewel wanneer je een aanval krijgt je Cola, suiker, glucose …..best inneemt….diabetes komt door te weinig insuline aan te maken….insuline regelt de bloedsuiker spiegel…dus eet maar af en toe wat zoetigheid…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lees dit eens: "Une consommation excessive en sucres, via une alimentation déséquilibrée et un apport excessif des calories, peut ainsi favoriser l’apparition d’un diabète de type 2, particulièrement chez les forts consommateurs de boissons sucrées." hier gevonden: https://www.cultures-sucre.com/sucre-et-sante/le-sucre-et-le-diabete/#:~:text=Une%20consommation%20excessive%20en%20sucres,forts%20consommateurs%20de%20boissons%20sucr%C3%A9es.
      Die zoetigheid die je krijgt bij een "aanval" is om hypoglykemie tegen te gaan (gebrek aan suiker, soms door de medicijnen)

      Verwijderen
  2. Er bestaan 2 "grote soorten" diabetes. Type 1, meestal vanaf zeer jong, en je kan er weinig aan doen om het te vermijden. De pancreas werkt niet en kan geen insuline meer afscheiden. Deze mensen moeten meestal insuline spuiten om hun bloedsuiker geregeld te krijgen.
    Dan heb je ook type 2, oftewel ouderdomsdiabetes. Je pancreas begint te verslijten en kan niet meer voldoende doen wat ie moet doen. De meeste mensen met dit type hoeven geen insuline te spuiten, maar komen er met orale medicatie, beweging, en een suikerarm dieet. Lep op, suikerarm, niet suikervrij. Een mens heeft wel degelijk suikers nodig.
    Dit type diabetes heeft wél een aantal factoren die het risico dat je het krijgt verhogen:
    - het landurig consumeren van veel te veel suikers
    - overgewicht
    - geslacht (vrouwen zijn meer geneigd)
    - ethnische afkomst (ja, ook dat speelt een rol)
    -....
    Zeker diabeten met type 1 zijn erg vatbaar voor "hypo"s", die kunnen dodelijk zijn! Daarom dat deze mensen steeds iets van suiker (zowel traag als snelwerkende) mee hebben. Zo'n hypo komt niet door de medicijnen, wel van een te lage bloedsuiker (niet genoeg gegeten, té veel bewogen). Zonder medicijnen sterven diabeten, zeker die met type 1.

    BeantwoordenVerwijderen