dinsdag 20 februari 2024

Een "kindjesdag"

Het was een regenachtige "kindjesdag". 

Na het vieruurtje oefende Matthias zijn Frans samen met mij, deed Eva snel haar schoolwerk en trok Elena naar haar kamer om onder andere een toets voor te bereiden. Ikzelf kreeg een telefoontje van buurjongen L.: hij is met glans geslaagd op zijn examen. Hij leek heel blij en ik was dat ook.

Dan ging Matthias lezen en Eva en ik speelden verschillende spelletjes, waarbij ik deze keer ook meermaals won. Meestal verlies ik en dan grap ik tegen Eva dat verliezen niet erg is, "want je hebt of geluk in de liefde of geluk in het spel".  Daarom vond Eva, toen ik bij "vier op een rij" keer na keer won, dat ik aan Roger moest vragen of hij nog van mij hield!  Ze voegde de daad bij het woord, trok me van de keuken waar we zaten te spelen naar de salon waar Roger de krant zat te lezen en verplichtte me die lectuur te onderbreken met mijn vraag! 😄


Eva had mijn papieren brief ontvangen, had bijna alles kunnen lezen maar af en toe had ze hulp nodig gehad van haar mama om mijn geschrift te ontcijferen. Ik heb menen te begrijpen dat er al een nieuwe brief met de post naar mij onderweg is.

Toen we daarover praatten, was Elena al klaar met haar schoolwerk en zat ze weer bij ons. Ze herinnerde zich dat ze onlangs van haar andere grootouders briefpapier cadeau had gekregen en vroeg me naar wie ze een brief zou kunnen schrijven. Ik weet dat die grootouders momenteel in het buitenland verblijven en stelde voor hen daar met een brief te verrassen, wat Elena een uitstekend idee vond. Ze begon er meteen aan en vroeg me geregeld "hoe het moet"! Eigenaardig hé, terwijl ik destijds mijn leerlingen leerde Franse brieven te schrijven, moest ik nu soms nadenken over "hoe het moet"! Wat zijn de gewoontes op vrij korte tijd veranderd!

Dochterlief zorgde voor het avondeten, schoonzoon kwam thuis en we aten heerlijke osso bucco. Zonder Zeger, want die was jammer genoeg niet vrij deze avond.

Vlak voor Roger en ik terug naar Haspengouw reden, gingen we nog even op de kamers van de kindjes hun aanwinsten van tijdens de voorbije vakantie bewonderen: laag tafeltje voor bij haar leesstoel bij Elena, vitrinekast voor het uitstallen van lego-constructies bij Matthias, snuisterijen bij Eva.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten