zaterdag 11 november 2023

Nog over Jeannine

Ik heb tijdens het afscheid van Jeannine constant zitten denken aan wat haar dood eigenlijk heeft veroorzaakt. 

Oké, ze heeft zelf beslist een einde aan haar leven te (laten) maken maar de ademnood, die daar de aanleiding toe was, was een (zeldzaam voorkomend) gevolg van een medicijn dat ze zeker tien jaar lang heeft geslikt. 

Datzelfde medicament dat ik na een jaar, met toestemming van de reumatoloog, heb gestopt. Weliswaar goed wetende dat ik kans liep opnieuw een serieuze opstoot van RA te krijgen. 

Ik had dan beslist zoveel mogelijk alle voedingswaren te mijden die ontstekingen kunnen veroorzaken zoals onder andere: suiker, snelle koolhydraten, melk, olies met te veel omega 6-vetzuren en dus onder andere frieten en chips, charcuterie, transvetten. 

Zulk dieet is echter bijna niet vol te houden in Limburg, en zeker niet in deze streek. Ik heb zelf op drie dagen tijd al twee keer serieus "moeten zondigen" (omdat er gewoon geen alternatief was en je niet onbeleefd wilt zijn)! 

Ik vermoed dus dat Jeannine weinig keuze had: wees maar een Haspengouwer die een stukje taart weigert op een feest! En toch blijf ik me vragen stellen. Met die Ledertrexate mocht ze al die jaren verder taart enzovoort à volonté eten op feestjes maar... tegelijkertijd pijnigde het medicijn, buiten haar longen, ook haar lever (een orgaan dat ook al niet gediend is met te veel suiker)!

En jawel, mijn reumatoloog kreeg gelijk: ik begin het gevolg te voelen van te veel toegevingen aan "onze manier van eten", die dus helemaal verkeerd is voor mij! 

Deze avond deden mijn kniegewrichten weer fel pijn (en toch was Roger deze middag heel attent - we vonden enkel een parkeerplaats vrij ver van de aula maar hij probeerde mij zijn wandelritme niet op te dringen). Ik heb dus waarschijnlijk te "ongezond" gegeten de laatste tijd!

Medicamenten of een natuurlijke aanpak? Ik zou gaan voor het laatste maar... dat is soms heel moeilijk in onze maatschappij! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten