dinsdag 9 juni 2020

Dankzij Hendrik...

... is het weer in orde! Gisterenavond en deze avond heeft hij ons telkens twee uur aan een stuk instructies gegeven en nu kunnen uiteindelijk én Roger én ik weer op het internet.

Ik drukte me iets verkeerd uit gisteren. Blijkbaar hebben we altijd internet gehad... maar onze pc's geraakten niet meer online. Dat merkten we rond 16 uur. We belden naar Telenet waar men ons vriendelijk probeerde te helpen en uiteindelijk zei dat onze router waarschijnlijk stuk was, omdat er niets mankeerde aan de modem. 's Avonds (vrij laat) belden we naar Hendrik die al gauw dezelfde mening was toegedaan... maar die aan Roger uitlegde hoe hij kon zorgen dat tenminste één van ons beiden weer op het internet zou geraken (wat Roger vandaag met succes deed).

Het eigenaardige is, dat voor dat telefoontje met Hendrik, we zelf hadden opgemerkt dat we nog online konden met onze smartphone, via wifi. Voor mij was dat een probleem omdat de verbinding om de paar minuten wegviel maar Roger kon overal gemakkelijk online. Uiteindelijk ondervonden we dat als ik op Roger zijn plaats in de werkkamer ging zitten, mijn verbinding stabiel bleef, dus wisselden we van plaats (Rogers gsm geraakte immers overal online).

En dan kwam dat telefoontje met Hendrik, waarna wij gingen slapen.

Vandaag, nog voor we onze boodschappen deden, heeft Roger de instructies van Hendrik uitgevoerd, en jawel hoor: hij kon online via zijn pc. Uiteindelijk heeft hij gezorgd dat ik op die manier online zou kunnen, vermits hij geen probleem had om met zijn smartphone te surfen.

Deze avond hebben Roger en Hendrik nog heel lang gebeld... ik weet niet wat ze precies hebben uitgelegd/gedaan, maar na veel kabels te hebben gemanipuleerd, schermen die af en toe uitvielen, gemopper en gelach, heel veel gymnastiek voor Roger... bleken we weer allebei online te kunnen via onze pc! Heel fel bedankt, jongen!

Toen ik gisteren nog niet doorhad dat mijn gsm wel online geraakte op Rogers plek, besloot ik een bepaald boek opnieuw ter hand te nemen. Ik denk dat ik er nog over gesproken heb... en weer ga ik noch de titel noch de auteur (die we persoonlijk kennen) noemen. 
De eerste keer dat ik het boek probeerde te lezen, heb ik het opgegeven na ongeveer 40 bladzijden. Niet omdat het zo saai was, wel omdat ik op praktisch elke bladzijde een fout tegenkwam. Soms flagrante fouten, meestal meer subtiele. En toch, dat wist ik, had Boudewijn het typoscript nagelezen en (vermoedde ik toch) had iemand van de uitgeverij hetzelfde gedaan.
'Ach,' zei Roger me gisteren, 'je bent waarschijnlijk veel te streng, probeer over die fouten heen te lezen!'

Wat ik probeerde... tot ik (ik denk rond bladzijde 50) las: "Baadt het niet, dan schaadt het niet" (en het ging echt niet over een bad nemen). 
Ach kom, ik las toch nog even voort maar ergerde me op de volgende bladzijde dan weer aan de aansprekingen "u" en "jij" in dezelfde zin en gericht aan dezelfde persoon. Plotseling was ik het echt beu! 
Ik beweer niet dat ik zonder fouten schrijf, integendeel! Maar zoveel moeite gedaan hebben om me Nederlands eigen te maken om daarna te moeten vaststellen dat mensen die zichzelf "schrijver" noemen zoveel fouten schrijven (en ook dat - kleine - uitgeverijen daar blijkbaar geen probleem van maken) maakt me boos! 

Gelukkig kon ik vlak daarna, net zoals op reis, weer online via mijn smartphone, weliswaar gezeten op de bureaustoel van Roger!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten