maandag 13 juni 2022

Over vitamine D en K







Rustige dag voor mij: heel weinig huishoudtaakjes (niet omdat er geen zijn, wel uit luiheid) en zelfs niet hoeven koken (er bleef een kliekje over van wat ik gisteren in elkaar flanste met rundsvlees, champignons, uien, look, wortelen, tomaten, kurkuma, gember en paprika). Roger was ijveriger: hij ging weer het gras afrijden (daar komt maar geen einde aan, maar kom, het geeft hem beweging) en bakte brood. Hierboven enkele foto's van de tuin na Rogers werk: toegankelijk maar niet te netjes, zoals ik het graag heb - alleen is het echt jammer dat die aannemer zijn "rommel" maar niet komt ophalen zoals beloofd.

Ik zou vandaag beginnen vitamine K en magnesium te slikken in de plaats van dat medicijn dat ik liever niet slik en zocht een beetje documentatie erover. En ik viel op deze lezing uit 2018. Over vitamine D en K (natuurlijke en als supplement) in verband met nierziekten. Hoewel het dus specifiek voor nierpatiënten is bedoeld, bleef ik kijken, zo interessant vond ik die uitleg (het ging uiteraard ook over de invloed op onze botten). Het is allemaal heel duidelijk uitgelegd (in het Nederlands deze keer) maar de inleiding vond ik wat te speels. Ik vond het opvallend hoeveel jaren studie er nodig zijn om tot sluitende conclusies te komen: zo wordt er verteld dat soms wat op korte termijn een voordeel lijkt te zijn op langere termijn nefast blijkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten