vrijdag 5 augustus 2022

Geloof, religiositeit en dromen

Voor onze uitgebreide boodschappen belde ik vandaag nog eens naar Nany. Deze keer ging ik opzettelijk mee in haar waanbeelden en, eigenaardig (of niet?), in die "droomwereld" is ze opvallend coherent. Ze vertelde weer dat ze een "nieuw huisje" had gekregen in het rusthuis en toen ik haar vroeg waar zich dat bevond, was haar uitleg heel duidelijk (behalve dat ze de "lift" een "tram" noemt en de "gang" een "straat", én dat ze het rusthuis de naam geeft van de gemeente waar ze woont). Ik zei haar dat ik die "weg" herkende en zij: 'Ha, dan ben ik weer vergeten dat je al hier bent geweest.'

Deze avond, nadat ik enkele mails had beantwoord, viel ik op een merkwaardige vroegere video van een Belgische Santiagobedevaarster die ik enkele dagen geleden heb ontdekt. Toeval bestaat blijkbaar niet (ja, ik weet het, op YouTube zijn het "algoritmes" - en geen "logaritmes" - die het doen, niet waar, anoniem? 😉): men vraagt me de laatste tijd vaak of ik gelovig ben (en katholiek, want die twee zaken worden in onze contreien soms verward). Wel in die video wordt op die vraag een antwoord gegeven dat heel dicht staat bij wat ik zelf "geloof". En ook ik heb, in Matadi én in Antwerpen, een pastoor gehad die heel open van geest was en met wie je zonder probleem over al die zaken kon praten. Onze Matadi-pastoor Marcel Inghels zaliger werd later zelfs een van mijn beste vrienden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten