vrijdag 26 maart 2010

Voorstelling Limburgse monografieën

De KVLS (http://kvls.gogga.be/) geeft, buiten haar ledenblad Oostland, ook vier keer per jaar een Limburgse monografie uit. Die handelt telkens over het leven en het werk van Limburgse auteurs. Omdat ik in de redactieraad zit, lees ik ze telkens nog voor ze verschijnen en eerlijk, hoewel ze vrij beknopt zijn, ik heb er al veel uit geleerd.
Deze avond werden twee van de laatste monografieën gepresenteerd voor de heemkundige kring van Neeroeteren.

KVLS-lid Jan Gerits stelde het boekje over Albert Van Holen voor. 

P3264061 (Foto Roger)

Het was wel leuk, ook al omdat al de nog in leven zijnde kinderen van de auteur aanwezig waren. En het was zelfs voor mij die de tekst al gelezen had, zeer interessant.
Daarna stelde Roger Janssen het boekje over Donaat Snijders voor. Donaat Snijders en Albert Van Holen waren boezemvrienden, vandaar dat de twee monografieën dezelfde avond werden gepresenteerd. Snijders leek ook een zeer boeiend personage.

Ik vind die uitgaven een prachtig initiatief: samen zullen ze een soort encyclopedie van de Limburgse schrijvers vormen.

Als laatste kwam Edith Oeyen (voorzitster van de KVLS) aan het woord.

P3264064 (Foto Roger)

Ze vertelde kort over onze vereniging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten