zondag 13 november 2011

Kortessem op een mistige zondag

Ondanks de kou (het was amper 7°c) en de grijze, mistige lucht, gingen we even wandelen in Kortessem. Waar twee gebouwen me weer aan het dromen zetten.
Het eerste is een heel fel vervallen hoeve (Roger beweert wel dat hij er in het voorbijrijden soms licht heeft gezien, maar ik geloof echt niet dat het gebouw nog bewoond is) dat binnenkort wel zal verdwijnen uit het landschap, vrees ik.

Hoeve op de hoek van de Winkelstraat en de Hasseltsesteenweg

Hoeve op de hoek van de Winkelstraat en de Hasseltsesteenweg Foto’s Roger

En het tweede is een enorme kasteelhoeve die me telkens intrigeerde als we van hier naar Antwerpen reden. Het bleek te gaan om én een kasteeltje én een hoeve, de twee gescheiden door een muur die zich bevindt vlak na de inrijpoort. Echt indrukwekkend!

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen Foto’s Roger

Dankzij een affiche die hing aan de schuur, weet ik dat het gaat om het kasteel “Printhagen”.

Kortessem, Printhagendreef 2: kasteel Printhagen Foto Roger

De vochtige kou, de nu bijna kale bomen, de samentroepende koeien in een wei en de roepende kievits boven het grauwe landschap gaven ons echt een wintergevoel: onze wandeling heeft nog geen drie kwartier geduurd.

Kortessem, Printhagendreef Foto Roger

Thuis bereidde ik voor Roger nog eens niertjes in Madeirasaus

Varkensniertjes en champignons in Madeirasaus met gekookte aardappelen Foto Roger

terwijl ikzelf gebakken (pas door Roger geplukte) ijzerappelen met kaneel at en een rest van het varkensgebraad van gisteren.

1 opmerking: