vrijdag 26 juli 2013

Een gewone, maar weer heel warme dag

Vlak na onze brunch kreeg ik een telefoontje van Jan Gerits: de volgende Limburgse monografie komt er binnenkort aan. Jan (81 jaar sinds april als ik me niet vergis) leek ook last te hebben van de warmte. Gelukkig, vertelde hij me, is zijn werkkamer heel fris, want op het Noorden gericht en heel goed geïsoleerd.

Mijn vriendin Marie-Louise vertelt mij ook dat zij koelte vindt in haar bureau. Jammer dat zoiets voor ons niet geldt: in deze kamer is het gewoon heet! Ik heb opgemerkt dat de koelste kamer in ons huis de bibliotheek is (gericht op het Noord-Oosten). Die is voorlopig echter niet meer bewoonbaar! Bedroefde emoticon

Enkele dagen geleden begaf onze broodmachine het vlak na het kneden. We lieten het deeg rijzen in de warme keuken en bakten het  in de gewone oven. Omdat het resultaat heel goed meeviel, vroeg ik me af of we nog wel een broodoventje zouden kopen. Nadat Roger de garantie had nagetrokken, besloten we toch een nieuwe machine te kopen: vermits onze defecte machine nog maar iets meer dan 2 jaar oud was, kregen we 60% reductie op een nieuwe.

We reden vandaag dus naar Colruyt in Sint-Truiden, kochten onderweg nog een cadeau voor onze schoonzoon die binnenkort een tuinfeest geeft ter gelegenheid van zijn 40 jaar, en bestelden in het warenhuis een nieuw broodoventje.

Ik begrijp nu waarom vrouwen op warme zomerdagen zo graag shoppen: wat was het heerlijk koel in die winkel! We liepen er bijna een uur rond (en kochten onder andere maatjes, linzen en fruit).

Toen we thuiskwamen, besloot ik dat uurtje te beschouwen als voldoende beweging voor vandaag. Het was “amper” 29°C, maar het voelde aan als boven mijn grens, namelijk 30°C.  Voor Roger leek het ook voldoende te zijn geweest, want hij maakte geen aanstalten om die tak verder in stukken te zagen! Glimlach

Ik was heel even bezig op de pc maar zodra het niet meer hoefde, ben ik in de salon gaan lezen (nee, niet op het terras, want daar was het te warm). We kopen nog enkele tijdschriften, al is het veel minder dan vroeger, dus heb ik, alle boeken die ik nog niet gelezen heb meegerekend, nog  “papierlectuur” voor jaren. 

Viel ik toch weer op die Vlaamse meisjesnaam in een van die (toch wel serieuze) bladen! En vriendin Marie-Louise had me al gemaild dat het algemeen bekend was. En deze avond (maar dat was dus later) lees ik in een reactie ook dat het algemeen bekend was. Ik wist dus helemaal niets daarover, maar zoals ik antwoord op die “anoniem” waar hierboven een link naar voert, die zaken interesseren me eigenlijk niet zo fel.

Daarna zorgde ik voor een lekkere vissoep (in feite een maaltijdsoep) en nadat ik, na het eten, nog wat had gelezen in de relax, ben ik naar boven getrokken voor het gedeelte van het huishouden dat op mijn dagprogramma stond: de kamer van Zeger onder handen nemen.

En dat was vermoeiend! Zijn kamer is immers de warmste in ons huis. Ik had op voorhand de ramen opengedaan en voorzien van horren, en toch werd het nog zweten tijdens het werk.

Normaal gezien laat ik de kamers van de kinderen ongemoeid als ik weet dat ze niet op bezoek zullen komen. Nee, ik verwacht geen bezoek van Zeger. Maar binnenkort komt Nany hier wel enkele dagen logeren, en dan slaapt ze daar. Hopelijk is het dan minder warm, want anders mag ik haar echt niet in die kamer laten slapen. Waar dan wel? De kamer van Hendrik is helemaal nog niet in orde. Onze oorspronkelijke kamer heeft Roger enkele jaren geleden ontmanteld om daar werken uit te voeren die nog steeds niet gebeurd zijn (onder andere omwille van zijn vele gezondheidsproblemen), reden waarom wij “voorlopig” zijn verhuisd naar de kamer van onze dochter (die wel volledig in orde is gemaakt door Roger).

Ach, vroeger sliepen we desnoods op de vloer bij vrienden: als Nany echt niet in de kamer van Zeger terechtkan, zullen we haar in de kamer van zijn zus installeren. En wij zien dan wel waar we slapen…

Maar nu verder naar mijn “gewone” dag. Terwijl Roger de vaatwasser vulde, heb ik nog een aflevering van Star Trek bekeken. Hendrik had die bestempeld als “Geen absolute hoogvlieger, maar valt wel mee”, maar ik vond die echt wel heel goed!

2 opmerkingen:

  1. Hadden gisteren hetzelfde gedacht. Gaan winkelen en ook Maatjes en vers fruit gekocht.....lekkere fruitbowl gemaakt en de Maatjes bij het aperitief. Daarna een fris slaatje gemend met Mango en pladijsfilet. Vinden vis smakelijker bij dit warm weer dan vlees.
    Fijn weekend
    Francoise

    BeantwoordenVerwijderen