woensdag 25 maart 2015

Over onze boekenverzameling op een grijze regendag

De hele dag heeft het geregend. Ik moest nog wat schoonmaken, dus eerst speelde die regen geen rol. Maar daarna! Roger en ik keken vaak of er een opklaring aankwam, ik belde met mijn moeder Nany die vertelde dat het in het Antwerpse begon op te klaren. Hier niets van dat: alles bleef maar grijs en het water bleef uit de lucht vallen. Geen wandeling dus (hoewel ikzelf hou van wandelen in de regen, tenminste als het niet te koud is).

Wat ik vandaag schoonmaakte was de bibliotheek. Op aanraden van vriendin Liliane stofte ik met een plumeau. Dat ging vrij snel! 

Terwijl ik daarmee bezig was, stelde ik me vragen over onze “verzamelwoede” wat boeken betreft. We hebben van al onze boeken waarschijnlijk de helft niet gelezen en zelfs aan het ritme van 4 boeken per week krijgen we volgens mij de andere helft ook niet meer gelezen in dit leven. Waarom die dan allemaal bijhouden?

Nee, ik kwam absoluut niet tot de conclusie dat ik ze wil wegsmijten.

Als ik een boek wil raadplegen, en ik vind de gezochte tekst niet online, vind ik die tekst of dat boek meestal in onze verzameling (soms na wat zoeken).

Die verzameling is ook helemaal geen geld waard: veel van die boeken zijn versleten van het lezen. En toch willen we ze blijkbaar niet kwijt.  Wat legt dan onze boekenverzamelwoede uit?

Ik ga er voorlopig van uit dat die boeken ons warm houden. Ook letterlijk: de bibliotheek, zoals we die kamer dus noemen, is naar het Noord-Oosten gericht, wordt amper verwarmd en daar is het nooit koud!

Boeken als isolatie dus!Glimlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten