zondag 11 april 2021

Over "Dertigers" en "Het einde van de standaardtaal"

Ik beloofde mezelf mijn vingers en polsen te ontzien, maar dat is voor mij bijna onmogelijk. Dus nog even dit.

Ik was echt bekoord door de serie "Dertigers" en ik heb, zodra het mogelijk was, op VRTnu gekeken naar tot en met het einde van het derde seizoen. Boeiend, levensecht... en dat onder andere dankzij de taal: "verkavelingsvlaams"! 

Ik heb dat op zich altijd een probleem gevonden (omdat ik het gemakkelijker zou vinden als iedereen de standaardtaal spreekt, vooral voor mensen die een taal willen leren) maar ik geef toe dat die standaardtaal onnatuurlijk overkomt in de meeste Vlaamse series. Ik begin serieus te geloven dat Joop van der Horst gelijk had in zijn "Het einde van de standaardtaal"! 

Wat me ook nog steeds serieus hinderde in de serie, was het overmatig gebruik van de gsm (maar dat is natuurlijk ook tijdgebonden, en daarbij, af en toe werd subtiel gewezen op de nadelen ervan). En dan nog iets: vanaf het tweede seizoen wordt bijna constant "toch?" toegevoegd na een vraag (in een gesprek dus).  En, tja, dat hindert me maar zal waarschijnlijk weer een trend zijn? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten