zaterdag 19 juni 2010

Victoriabaars met sherrysaus

Dikwijls (niet altijd) kopen we onze vis bij Colruyt, en het euvel is daar wel dat je veel te grote verpakkingen in je diepvriezer krijgt. Ik probeer dus deze dagen onze voorraad zoveel mogelijk op te gebruiken, en liefst op een lekkere wijze.
Deze avond heb ik me weer eens uitgeleefd bij het koken (ik kook graag, maar het liefst zonder een recept te volgen). En voor mij betekent koken een dubbele uitdaging: ik moet zorgen voor Roger zijn cholesterolpeil en tegelijk dat hij lekker vindt wat ik hem voorschotel.

Het werd deze avond victoriabaars met een sherrysausje, gebakken champignons, gekookte aardappelen, en sla.

Voor ons beiden heb ik gebruikt:

- 300 gram vis (tja, dat is meer dan ik normaal voorzie, maar ik wil die diepvriezer graag leeg hebben)

- 300 gram champignons

- 1 uitje

- 200 gram aardappelen

- een halve latuw

- Een paar klontjes echte boter

- een paar takjes verse basilicum

- 1 koffielepel olijfolie om de champignons te bakken

- 1 koffielepel distelolie om de saus te maken

- een beetje bloem

- 1/2 bouillonblokje

- een mespunt mosterd

- een beetje sojaroom

- een goede scheut sherry

- enkele druppels citroensap

En zo heb ik het klaargemaakt:

Ik heb de diepgevroren vis in een ovenschotel gelegd, er een paar boterklontjes over verspreid, daar nog enkele druppels citroensap aan toegevoegd, alles bestrooid met wat peper en zout, er enkele blaadjes basilicum bij gelegd, en dat in de oven geschoven (210°C).

Ik had al van tevoren de sla schoongemaakt en de champignons schoongeborsteld en in reepjes gesneden. Die heb ik in olijfolie laten garen, met gesnipperde ui, terwijl ik de aardappelen schilde en op het vuur zette.
Ondertussen maakte ik een sausje met saffloerolie (distelolie), een beetje bloem, een half bouillonblokje, een goede scheut sherry, een beetje sojaroom en een mespuntje mosterd en uiteraard een beetje kookvocht uit de soep die ik eerst zou serveren.

Na ongeveer 45 minuten was onze vis gaar en al de rest ook klaar.

En Roger vond het heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten