maandag 17 februari 2014

Lentegevoel en taalgevoel

Tijdens onze boodschappen vandaag kreeg ik het al: een lentegevoel!

Daarna (ik had zo goed als geen vertaalwerk en aan de nodige schoonmaak  begin ik pas morgen opnieuw zodat mijn rug even tot rust kan komen) hebben we eindelijk nog wat voortgewerkt in de tuin. Roger heeft nog bomen gesnoeid, en ik snoeisel verzameld. Het lijkt wel of er geen einde aan komt, maar dankzij het prachtige weer vond ik dat vandaag niet zo erg! Glimlach

 

P2170062

P2170064

P2170063 Foto’s Roger

Deze avond maakte Roger mij attent op dit stukje (over het taalgebruik van Vlamingen). Het is heel interessant hoewel ontzettend lang. Zelf heb ik vaak de indruk gehad (en ik heb die nog steeds) dat ik “slecht” Nederlands leer(de) door te luisteren naar anderen en Nederlandstalige boeken te lezen. Ooit vroeg ik me zelfs af of Vlaams niet een aparte taal was. Nu ben ik ervan overtuigd dat het over dezelfde taal gaat (met de nodige nuances per streek) maar dat Vlamingen (behalve de Limburgers die AN spreken, want die zijn echt te genieten) niet meer proberen een correcte taal  te hanteren.

Maar, vraag ik me ineens af: hoe het zit het met de Nederlanders? Spreken die allemaal mooi Nederlands?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten