dinsdag 3 april 2018

Paasdagen

Vorige zondag vierden we Pasen bij dochter en schoonzoon. Debby, Hendrik en Nany haalden we af aan het station van Leuven, Zeger wachtte al op ons bij zijn zus.

Schoonzoon had gekookt: heerlijke hapjes, een lamsbout en heel veel groenten, en dochterlief had met de hulp van Matthias en Eva lekkere appeltaart gebakken. Daarbij uitstekende wijnen: een geslaagd feest.

Uiteraard hebben Zeger en ik veel gespeeld met Elena, Matthias en Eva. Hopelijk compenseert dat het feit dat ik gisteren en vandaag bijzonder weinig beweging kreeg.













Eigen foto's
Tegen 20 uur namen we afscheid van de kindjes en hun ouders, brachten we Debby naar het station (ze zou naar haar ouders sporen) en daarna reden we terug naar Haspengouw met Nany en Hendrik (Zeger reed op zijn fiets naar huis).

Hier praatten we nog lang na met Nany terwijl Hendrik en ik enkele keren de wasmachine aan de gang zetten.

En gisteren heb ik praktisch de hele dag aan de keukentafel doorgebracht, pratend met Nany, of beter gezegd, luisterend naar Nany, want zij was bijna constant aan het woord.

Wel kregen we even het welgekomen bezoek van buurvrouw Marie-Claire die voor wat afwisseling in de conversatie zorgde (we hadden veel bij te praten). Terwijl Nany na dat bezoek verder vertelde, werkten Hendrik en Roger enkele uren in de tuin (snoeisel bij elkaar rapen): zij hebben dus wel wat beweging gekregen.

Eigen foto
Deze dag verliep ongeveer op dezelfde manier (geen wandeling wegens geregeld regen).
Ons gebabbel werd wel onderbroken door enkele telefoontjes en berichtjes met niet altijd goed nieuws: een familielid dat onverrichter zake terugkwam van een ziekenhuisafspraak, iemand bij wie pas een ziekte werd vastgesteld en gemengd nieuws over een Matadi-vriendin (weliswaar genezen van enkele botbreuken maar daarna verhuisd naar een rusthuis).

Na het avondmaal (gisteren had ik osso bucco op mijn manier klaargemaakt, vandaag linzensoep) reden we Nany en Hendrik terug naar het Antwerpse.
We werden er verwacht bij de overbuurvrouw en vriendin van Nany, tante José, waar we een glaasje dronken. Dat werd weer bijpraten (weer goed en minder goed nieuws in verband met de geboorte van haar elfde achterkleinkind).

Een uurtje later brachten we Hendrik naar zijn flat waar hij me nog een aantal van zijn damptoestellen cadeau gaf.
En iets over 23 uur kwamen we thuis aan.

Hier wacht nog een beetje werk op me maar daar zorg ik morgen voor, ik ben veel te moe! En jullie mails beantwoord ik ook pas dan, vrienden!

O ja, Nany had voor mij het bundeltje van Sarina bij. Voor die lectuur probeer ik morgen ook tijd te vinden.

Ik had deze dagen wel geregeld heimwee naar vroeger. Niet zozeer naar de Paasdagen bij mijn ouders (ze vierden dat feest amper, zo amper dat mijn moeder Nany, in tegenstelling tot ikzelf, het oké vond om, op Paasdag 1978, ons allemaal op te eisen om haar te helpen verhuizen van 's Gravenwezel naar een andere Antwerpse gemeente).

Nee, ik voelde nostalgie naar toen ik in Antwerpen zelf zorgde voor het Paasfeest en daar een kerkbezoek bij hoorde. Omdat dit feest volgens mij het belangrijkste feest is van het christendom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten