maandag 10 januari 2011

Vader

Mijn vader zou vandaag 82 jaar zijn geworden, was hij niet op 47 jaar overleden.

Zijn oudste broer is vorig jaar op 14 februari gestorven, op bijna 83 jaar. Telkens als ik mijn oom bezocht, probeerde ik, afgaande op zijn uiterlijk, mij in te beelden hoe mijn vader er op die leeftijd zou uitgezien hebben. Maar dat gaf nooit volledige voldoening, want ze verschilden nogal qua uiterlijk. Mijn neef (‘kozijn’ zeggen wij in Vlaanderen), de oudste zoon van die oom, lijkt echter wel heel fel op mijn vader, nog meer dan mijn broertje. Hij geeft me dus wel een idee van hoe mijn vader er zou uitgezien hebben als hij ooit meer dan 50 jaar was geworden.

Mijn vader had, buiten een oudere zus, nog een jongste broer, maar die lijkt helemaal niet op hem. Die is bijna het evenbeeld van mijn grootvader aan vaders kant. Terwijl mijn vader eerder op zijn moeder leek. En toch, heel eigenaardig, leek mijn vader ook heel fel op zijn peter, ‘Nonkel Theo’, de broer van zijn vader.

Van ons drie, kinderen van onze ouders, zeggen de mensen dat ik fysisch het meeste op mijn vader lijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten