vrijdag 29 maart 2013

Goede vrijdag

Vandaag had ik, en dat is zeldzaam, heimwee naar Antwerpen. Niet echt naar de stad, maar naar ons vroeger huis, naar de “kindjes” en naar onze parochie daar, met de onvolprezen pastoor Soetewey. En naar zijn vieringen van de Goede Week en Pasen. Voor mij was Pasen altijd veel belangrijker dan Kerstmis; en gelukkig waren er geen grote familiefeesten aan verbonden. We vierden dat dus gewoon onder ons thuis op Paasavond, met een eenvoudig lekker etentje (en Nany was meestal van de partij) dat we onderbraken om naar de heel mooie, sfeervolle avonddienst van Soetewey te gaan. Tussen haakjes: ik hoor tegenwoordig zoveel kritiek over priesters terwijl ik het op dat gebied vroeger altijd getroffen heb (hier in Haspengouw is dit wat minder het geval). In Matadi hadden we immers de ruimdenkende  pater Inghels zaliger als pastoor, die later een goede vriend van me werd, en in Antwerpen kon je  pastoor Soetewey zeker geen gebrek aan kritische geest verwijten!

Toen ik deze ochtend ontwaakte, lag er  weer een wit tapijt op het gras. Ook dat versterkte mijn heimwee naar Paastijden die zonniger waren. De sneeuw smolt vrij snel, maar toen we deze middag onze boodschappen deden, was het nog heel koud: geen 3°C! Wat is er toch gaande?

We reden weer met de bus heen en terug naar Heers en het ging vlot. Eigenlijk is het nog een geluk dat we, nu we geen auto kunnen gebruiken, vaker inkopen moeten doen: ik vermoed dat ik anders Roger met deze kou niet uit zijn bureaustoel zou krijgen! Glimlach

Uiteraard kochten we alleen wat wij voor ons tweetjes nodig hebben. Andere jaren (behalve vorig jaar) was Nany al hier deze dag, en zouden de kinderen morgen afkomen voor de rest van het weekend. Dit jaar bleek iedereen bezet! Weer een “traditie” die verdwijnt?

Nu,  voor dit jaar hebben we er nog een oplossing voor gevonden, maar daar vertel ik later over.

Voor de rest werd het weer een rustige dag, met een gezond, eenvoudig maar lekker avondmaal: groentesoep (waar ik sojascheuten had aan toegevoegd) gevolgd door roodbaars in een manteltje van sesamzaad, peper en bloem, met een scheutje citroen, champignons met look gebakken in olijfolie, champignonsaus (met de rest van de paddenstoelen) op mijn manier bereid, dus zonder boter, melk of room, wel met koolzaadolie, magere bouillon en sojaroom, en sla. En daarbij krieltjes. Heel lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten