maandag 10 juni 2013

Over eieren en zout

Ik heb het al ooit verteld: sinds Roger die longembolie heeft gehad, probeerde ik ons zoutverbruik nog wat te verminderen (al gebruikte ik daarvoor al heel weinig zout in mijn gerechten). Onlangs las ik dat dit niet zo’n goed idee is: minder zout eten zou net het cholesterolgehalte doen stijgen. Ik had tot nu geen tijd om het verder te onderzoeken, maar deze avond kon ik toch even googelen naar “zout en cholesterol”, en ik viel op dit stukje. Ik weet het, dat gaat over “eieren eten”. En ook dat probeerde ik een poosje geleden te beperken, hoewel… De laatste tijd wist ik toch al wel dat niet het cholesterolgehalte van een voedingsmiddel slecht is, maar wel het gehalte aan verzadigde vetzuren. Dat stukje verwijst echter met een link naar een onderzoek naar het verband zout-cholesterol (en ik meen me te herinneren dat het eigenlijk over triglyceriden gaat, maar dat heb ik deze avond niet meer teruggevonden).

Ik weet niet meer wat te geloven… Maar nog erger vind ik dat een diëtiste, van wie zoiets toch de job is, niet op de hoogte blijkt te zijn van die nieuwe onderzoeken. Als ik Roger op een dieet zonder zout zou zetten, zou ik hem dus meer gevaar doen lopen?!

Straks lees ik nog ergens waarvoor tabak allemaal goed is! Glimlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten