zondag 8 november 2015

Over de bijbel, boeken en televisie

Ik was in een dagblad online reacties aan het lezen op een stukje over het nieuwe boek van Dimitri Verhulst. En toen kreeg ik een mailtje van Hendrik (gekeuvel: onder andere over wat hij zou eten deze avond), beantwoordde ik hem en vertelde wat ik aan het doen was.

Vrij meteen stuurde hij mij een link naar de oorspronkelijke uitzending, waarnaar het bewuste artikel en de lezersbrieven verwezen.

Uiteraard besloot ik eerst die uitzending te bekijken (ik weet het, we kijken in principe nooit tv, maar heel soms dus wel, op onze pc).

De uitzending – die niet alleen over dat boek ging maar ook over andere zaken die me boeien - was niet oninteressant maar wel vrij oppervlakkig. Ik vroeg me echter af of iemand zou opperen dat Dimitri Verhulst het alleen heeft over het Oude Testament, een boek waarin het bloed inderdaad rijkelijk vloeit, en niet over het Nieuwe Testament (dat per definitie het oude vernietigt – Joden zullen dit niet graag lezen!) waarin geen enkel geweld voorkomt, behalve van “gewone” mensen tegenover Jezus… En eenmalig, een heel klein beetje, vanwege Jezus tegenover “handelaars in het huis van zijn vader”.

Ik heb lang moeten wachten voor ik iemand die opmerking hoorde maken… En er werd niet op ingegaan (afijn, ik denk van niet, want toen kwam een ander item aan bod en, omdat het me niet interesseerde, heb ik niet verder gekeken)!

Dat was misschien bij gebrek aan tijd maar ik vind het erg. Heel veel mensen kijken immers naar dat soort uitzendingen en krijgen nu de indruk dat de Bijbel in zijn geheel een boek vol aansporingen tot geweld is. Terwijl het Nieuwe Testament juist afstand neemt van al dat geweld!

Zelf heb ik het Oude Testament altijd ervaren als een geschiedenisboek waarvan ik (in tegenstelling tot latere geschiedenisboeken) de verhalen heel gemakkelijk kon onthouden, en het Nieuwe Testament als een heel inspirerend boek.

Uiteraard wilde ik daarna verder lezen in die reacties waarmee heel deze avondhistorie is begonnen. Maar ik had onbewust die website toch wel afgesloten! Bedroefde emoticon

Ik zit nu wel met Windows 10 hé, en moet even zoeken waar mijn historiek terug te vinden is! Glimlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten