dinsdag 19 juni 2012

Simancas

19 juni 2012

Nadat we even gerust hadden op de camping (na een snelle picknick) stelde ik voor nog eens naar Simancas te gaan. We waren daar voor het eerst in 1979 als ik me niet vergis, het eerste jaar dat we kampeerden (daarvoor gingen we op hotel, maar we hadden bedacht dat voor de kinderen kamperen aangenamer zou zijn – en ons beviel het ook). Jaren later zochten we daar nog eens naar de camping, maar die was verdwenen en toen zijn we voor het eerst in Tordesillas beland.

In Simancas bevindt zich het nationale archief, in een kasteel van de 15de eeuw.

P6192225

P6192226 Foto’s Roger

Daarvan mag je slechts 2 zalen bezoeken en je mag er geen foto’s maken. Jammer.

De vorige keer dat we er waren, zag de lucht zwart van de zwaluwen. Nu vlogen er maar enkele. Het stadje was helemaal ingeslapen (tja het was weer het uur van de siësta).

P6192219

P6192224

P6192217 Foto’s Roger

Op de plaza Mayor stonden enkele nieuwe huizen, en we hadden de indruk dat er vroeger meer galerijen waren. Hoewel, ik kan moeilijk geloven dat galerijen worden afgebroken.
Aan de mirador maakte Roger nog een paar foto’s van de middeleeuwse brug.

P6192221 Foto Roger

We vroegen er aan een paar mannen (de enigen die we op straat hebben ontmoet) of ze wisten waar de vroeger camping was. Aan de overkant van die brug).

In het stadje herinnert een standbeeld en enkele afbeeldingen van handen ons aan de legende van de 7 maagden.

P6192223 Foto Roger

Ik wist niet meer hoe die legende juist in elkaar zat, maar later, na de siësta, vertelde de vriendelijke receptioniste van de Oficina de Turismo ons weer het verhaal van de zeven meisjes die hun gezicht hadden verminkt, hun haar afgesneden en een hand afgesneden om niet geschonken  te worden aan een emir. Straks ga ik ook eens zoeken of ik die legende op het Internet vind (en plaats dan een link). De emir moest niets meer hebben van de “mancas” (met slechts 1 hand) meisjes. Hij zou gezegd hebben: ‘Si mancas me las dais, mancas no las quiero’. En zo zou de naam van de stad ontstaan zijn.

Op straat zagen we nog een dood slangetje. Een adder?

P6192222 Foto Roger

We aten deze avond weer bij de tent en straks gaan we dus proberen deze en vorige post te publiceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten