maandag 31 maart 2014

Waremme en Tourinne

Na onze brunch (en dus lang voor ik de vorige posten schreef ) - brunch waar ik vrij slecht gezind bij zat: ik werd gewekt  door een telefoonoproep (die uiteindelijk nutteloos bleek) op een uur waarop mijn innerlijke klok nog absoluut geen wekker had laten horen: mijn innerlijke klok volgt niet de ons sinds gisteren opgelegde zomertijd –wilde Roger naar Waremme (Borgworm in het Nederlands) rijden en er in het bureau van toerisme enkele folders halen. Ik vond het geen slecht idee: we kennen de buurt van Borgworm vrij goed, maar ik ben er zeker van dat we nog niet alles ontdekt hebben!

Wij dus naar het toerismebureau van Waremme. Links een deur naar “Waremme, Hesbaye” (Hesbaye is de Franse naam voor  Haspengouw); rechts een deur naar “Province de Liège”. Terwijl Roger zich naar de rechtse deur begaf, stelde ik vast dat we links moesten zijn, afijn, toch eerst, want we wilden toch vooral informatie over de buurt, of niet?

De linkse deur bleek gesloten, dus vervoegde ik Roger in “Province de Liège”, waar ik vroeg naar informatie over de stad en omstreken.

‘Impossible parce que la responsable a eu un accident et sera absente jusqu’au 20 avril’, werd mij geantwoord, ‘maar (ik vervolg in het Nederlands) als het dringend is, kan ik jullie haar privé telefoonnummer geven. Zij alleen kan jullie de nodige folders bezorgen. Weet je, ze was gaan skiën, en heeft haar been gebroken! Kunnen jullie terugkomen na 20 april of geef ik jullie haar telefoonnummer?’

Ik bekeek Roger die duidelijk zijn lach onderdrukte, en zei dat we wel konden wachten! Maar ook: ‘Cela semble très sain, le sport’, een uitspraak die ik van Roger heb gestolen en die het altijd doet: onze gesprekspartner moest lachen!

Roger en ik proestten het ook uit zodra we het gebouw verlieten. Was het dan zo moeilijk geweest de vrouw die ons te woord stond de sleutel te geven van de deur naar “Waremme, Hesbaye” zodat ze ons enkele folders kon overhandigen in de plaats van haar zieke collega?Glimlach

‘Is het zo dat ze werken in Wallonië?’, vroeg Roger zich af terwijl we toch maar verder reden naar Tourinne.

Het was niet de eerste keer dat we daar waren, dat merkte ik zodra we aan de kerk parkeerden, maar deze keer vond ik onze wandeling weinig inspirerend.

En… Heet het dorp nu gewoon Tourinne of “Tourinne-la-Chaussée”? De benamingen die we tegenkwamen, werkten echt verwarrend.

P3310180 Foto Roger

Volgens Wikipedia is het Tourinne…

Dus keerden we maar weer naar huis, maar (en dat is voor een volgende post)…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten