maandag 7 februari 2022

Interview met Mattias Desmet

Ik kwam deze avond via een reactie op een artikel in "Doorbraak" terecht op een interview met Mattias Desmet over zijn nieuwe boek. In feite wilde ik maar heel even kijken maar ik bleef uiteindelijk het volle uur dat het interview duurt heel geïnteresseerd luisteren.

Desmet heeft het weer over het verschil tussen dictatuur en totalitarisme (en massavorming) en uiteraard wordt weer de auteur Orwell aangehaald. Een heel opmerkelijke passage is waar hij het heeft over de onwetendheid van zogenaamde "experten". Die vind je terug tussen ongeveer minuut 26 en 30! Echt waar, ook als je de tijd niet wilt nemen om het hele interview te volgen, ik raad je echt aan die passage te bekijken!

Ik heb dus wel alles bekeken en was blij Desmet ook te horen spreken over de tegenstelling en complementariteit "verstand/wat ik mystiek zou noemen" en het belang van een evenwicht tussen individualisme en collectiviteit.

En nu is het voor mij hoog tijd om nog enkele mails te beantwoorden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten