woensdag 21 april 2010

Thiéry: "Splitsing B-H-V enkel mits uitbreiding Brussel"

“Ik begrijp niet dat Dehaene zoveel tijd nodig had om uiteindelijk slechts deze kleine voorstellen op tafel te leggen. Hij heeft hierbij geen rekening gehouden met de Franstalige standpunten betreffende de uitbreiding van Brussel. Voor ons is deze uitbreiding een noodzakelijke voorwaarde om tot een akkoord te komen. We staan momenteel met de rug tegen de muur en ik vrees dat we naar een periode van chaos gaan … Vlamingen moeten bereid te zijn te praten over alles, niet alleen over de uitbreiding van Brussel maar ook over de goedkeuring van de conventie ter bescherming van minderheden en de toepassing hiervan in andere gemeenten in de rand rond Brussel met veel Franstaligen zoals bijvoorbeeld Beersel” (dixit Damien Thiéry van het FDF, waarnemend burgemeester van faciliteitengemeente Linkebeek).

(uit Het Laatste Nieuws, 21 april 2010)

Ik ken niet veel van politiek. Maar ik vraag me af waarom er moet onderhandeld worden over die splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde? En waarom Brussel zou moeten uitgebreid worden. Ik stel me ook de vraag of Franstaligen zich echt een minderheid voelen? Ze gedragen zich toch niet zo! Wij spreken Frans met hen als ze bij ons op visite komen, en Frans met hen als we bij hen op visite gaan! Ook over zulke zaken wilde ik het hebben in dat boek waarvan ik nu niet weet of ik het wel zou verder schrijven (omwille van dat boek ‘Het einde van de standaardtaal’: http://jessymaesen.blogspot.com/2010/03/het-einde-van-de-standaardtaal.html ).

Soms denk ik dat ik toch beter verder zou schrijven. Want ik wilde niet alleen ‘kijven’ op Vlamingen die geen standaard Nederlands willen of kunnen spreken, maar het ook hebben over de houding van mijn Franstalige familie tegenover Vlamingen: telkens probeerden ze hun taal op te dringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten