zondag 12 februari 2012

Gezelligheid

Gisteren kwamen Hendrik en Anneke aan rond 18 uur. Pas tegen 20 uur arriveerden Elena met haar ouders en “nonkel Zeger”: onze jongste moet immers werken op zaterdag.
Roger en ik beschouwden de bijeenkomst niet echt als een uitgesteld verjaardagsfeestje voor hem, en toch werd hij onder de geschenken bedolven: boeken, heerlijke (zelfgebakken) taarten.

IMGP5204_ACR Foto Zeger

Waarschijnlijk dachten de kinderen dat ik weer eens niet voor een dessert had gezorgd! Glimlach Maar deze keer had ik pannenkoeken voorzien, die dan maar vandaag bij de brunch werden geserveerd.

Het was voor Elena al een poosje geleden dat ze hier was en ze keek heel fel rond. Alles wees ze aan, en vooral het blauwe gordijn van de leefkeuken leek ze boeiend te vinden, zowel om naar te kijken als om aan te raken (ik begrijp haar: de stof ervan is streelzacht).

IMGP5189_ACR Foto Zeger

Die leefkeuken wordt wel wat krap voor ons achten. Als er nog een kleinkind en/of lief bijkomt, zullen we echt moeten verhuizen naar de “bibliotheek” waar ook een eettafel staat. Hopelijk is tegen dan die kamer (waar Roger dus plafondhoge boekenrekken aan het maken is) klaar!

Omdat het zo vreselijk koud was (tot -14°c) deze nacht, had ik de (nu rommelige) “bibliotheek” ook goed verwarmd zodat ze kon fungeren als rookkamer voor Anneke, Hendrik en mij. Als we in de toekomst  daar zullen eten, zullen we in de keuken gaan om te roken de dagen dat Elena erbij is. Tenminste op koude dagen, want anders kunnen we net zo goed op het terras gaan zitten.

Na een aperitiefje met enkele hapjes aten we van mijn couscous die iedereen lekker leek te vinden, ook Elena die een plastic bordje had gekregen en de couscouskorrels met veel plezier in het rond strooide. De gesprekken waren afwisselend vrolijk en ernstig en Elena, die al in nachttenue was, lachte vrolijk mee. Ze kreeg dan ook heel veel aandacht! We haalden herinneringen aan vroeger en aan Antwerpen op, de jongens vertelden over de grappen die ze soms met mij uithaalden (zoals onlangs Hendrik toen het hier “spookte”).

IMGP5159_ACRFoto Zeger

Nadat ze nog even van de lekkere pruimentaart had geproefd en daarna een flesje had gekregen, viel Elena in slaap in haar reisbedje dat we voor de gelegenheid in de salon hadden opgesteld. En ze sliep heel vast, stelden wij, de rokers, vast, toen we er langsliepen om naar de “bibliotheek” te gaan.

Iets over middernacht zijn Zeger, zijn zus en schoonbroer en een half wakkergemaakte Elena vertrokken. Hendrik, Anneke (die zouden blijven logeren), Roger en ik hebben nog een poosje zitten praten en naar muziek luisteren in de salon. En uiteraard zijn we te laat gaan slapen. Maar wat had ik genoten van de gezellige avond!

Eigenlijk wilden we deze avond met Anneke en Hendrik naar het mosselfeest in Bommershoven. Er werd echter voor deze avond regen en gladde wegen voorspeld, dus zijn ze uit veiligheidsoverweging al in de loop van de middag vertrokken, na een uitgebreide brunch. Toen we afscheid van elkaar namen, waren we het roerend eens over het feit dat de voor morgen aangekondigde dooi welkom zal zijn! Glimlach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten