vrijdag 3 februari 2012

Waarom terugkrabbelen naar dialect?

Weer een heel koude dag (overdag rond de -8°c en tot -13°C volgende  nacht) en bijgevolg geen wandeling ondanks het mooie witte tapijt (het heeft van ongeveer 13 uur tot nu gesneeuwd).
Dus, buiten het gewone werk (vertalen, opruimen, boekhouding voor de KVLS, koken, enzovoort) veel lectuur, en dit ook online.

Roger en ik gaan nooit meer naar een bioscoop. Roger heeft geen zin meer en ik, tja, alleen doe ik het niet. Dus hebben we ook niet Rundskop gezien. Maar ik heb er wel stukjes van bekeken op het Internet en het viel mij op dat in de film Truienaars dialect spraken, terwijl Walen perfect Frans spraken. Waarom? Weer om aan te tonen dat “Vlamingen” niet in staat zijn een standaardtaal te hanteren? Dat zijn ze meestal wel (afijn, min of meer! Glimlach).

Maar wat lees ik nu weer in het Nieuwsblad? “Het Truiens dialect, de voertaal in 'Rundskop', de film van Michaël Roskam, is in Sint-Truiden nu ook een geschikt middel om evenementen te promoten”.

Hoe is het mogelijk! Vlamingen lijken steeds meer terug te krabbelen naar hun dialect! Dat sowieso niet meer zuiver kan zijn, want nu trouwen mensen veel vaker met partners uit verder gelegen dorpen of steden, en, als ze al elk nog hun dialect spreken (dat vroeger van dorp tot dorp verschilde), ondergaan die twee lokale taaltjes toch een “kruisbestuiving”.

Waarom doen ze het dan? Ik zei nogmaals tegen Roger, nadat ik dat stukje gelezen had, dat ik veel zin heb om weer helemaal Franstalig te worden!

Eerlijk gezegd, ik begrijp het niet. Vlamingen zijn vaak wereldreizigers en interesseren zich aan heel veel culturen, veel meer dan Walen. Ze spreken heel veel talen (veel meer dan ik).  Ze wilden destijds overal en altijd Vlaams (Nederlands) mogen spreken. En nu krabbelen ze terug naar hun plaatselijk dialect.

Oké, ik heb ook veel interesse voor dialecten. Maar dan als (voor mij althans) een voorbije taal waarvan je de herinnering moet koesteren. Maar zeker niet als een taaltje dat nu nog moet gepromoot worden.

Nu, misschien is het inderdaad een gewone evolutie, maar dan slaat de slinger toch te vroeg de andere kant uit voor Vlamingen: vlak nadat ze begonnen hun taal te “standaardiseren” . En daardoor eindelijk een beetje respect kregen van Franstaligen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten