vrijdag 24 januari 2014

Goed bedoeld cadeau wordt duidelijk niet geapprecieerd

Ik had voor Nany (via Zeger) een niet te dure (149 euro, dus wel ver boven het afgesproken budget, maar, zo dacht ik, dan is het maar tegelijk een cadeau voor haar 83 jaar) smartphone als Kerstcadeau gekocht.

Ik wist dat ze de internetfunctie niet zo gauw zou gebruiken, maar misschien later wel (afijn, zo redeneerde ik). Tot nog toe gebruikte ze altijd een heel ouderwets mobieltje waarmee ze zelfs geen foto’s kon maken. En waarover ze constant klaagde omdat het drukken op de toetsen haar artrosevingers pijn deed. Ik bedacht dus dat ze met haar nieuw mobieltje (want ze zou dat toestel, dat wist ik, om te beginnen alleen gebruiken om te telefoneren en te sms-en) veel meer zou kunnen dan met haar oude toestel. Ze kon er foto’s mee maken bijvoorbeeld, ze kon het gebruiken als zaklamp en nog voor zoveel meer. En… ze zou op niets meer hoeven te drukken met haar pijnlijke vingers: aanraken zou volstaan!

Ze deed nogal enthousiast op kerstvond, liet zich helpen door Zeger die haar de verschillende nieuwe functies uitlegde, probeerde er zelfs enkele van…

Vorig weekend was ze even hier. Toen ik haar nog een beetje wegwijs wilde maken op haar nieuwe toestel, bleek ze dat weer te laten vervangen hebben (door wie? Zelf kan ze dat niet!) door haar oude “GSM”!

‘Die nieuwe is echt te ingewikkeld voor mij!’, was haar excuus.

En ik (een van de enige keren dat ik zelf iets gezegd kreeg die dag): ‘Ja, maar dat zouden we je allemaal geleidelijk aan geleerd hebben’.

Nee, ze vond het niet nodig: had liever haar oud toestelletje waarop ze vorige maandag haar vingers weer pijnigde voor menig SMS-je.

Dat is uiteraard haar recht.

Maar… Wat is er gebeurd met het mobieltje dat ik haar cadeau gaf? Bedroefde emoticon

7 opmerkingen:

  1. zou ze het echt niet gaan gebruiken? Ik weet dat Stephanie haar de laatste keer van alles weer opgeschreven heeft. Ik zal er nog eens naar polsen maandag. (vermits ik zelf geen held ben in al die dingen kan ik het haar niet fatsoenlijk uitleggen) ik zal zeggen dat ze maar wat moet oefenen en nog eens oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze doet natuurlijk wat ze wil, maar ik zou niet graag hebben dat mobieltje ergens in een lade te zien verkommeren tot het "ouderwets" is!

      Verwijderen
  2. Ik vrees dat dit mobieltje een "zoete dood" zal krijgen in een of andere schuif... Heb haar ook reeds enkele keren aangespoord tot "proberen en volhouden" maar....
    En ja, indien de sim kaart in het oude toestel blijft, dan is er geen oefening mogelijk. Oplossing? GSM van € 20 kopen (oude wijze) en betrokken toestel terugvragen en trachten in te ruilen. (via Zeger?).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of voor mezelf houden... Want de mijne wordt al oud! Kusje.

      Verwijderen
  3. Met Beatrice wat aan het chatten geweest en inderdaad hoor, dat mobieltje is niets voor je mama, oude gewoontes gaat je niet veranderen. Spijtige voorval.....Iedereen probeert een steentje bij te brengen, maar ze doet het niet, dus....mobieltje terug vragen en laten doen.....! ZE verteld teveel over Beeckman en Steurs, nochtans heeft Steurs volgens Bea een Tablet gekregen en dat zou toch wat moeten stimuleren.....Weet je, Josiane, je mama heeft daar gewoon geen geduld voor....! Laat ze gewoon doen...ze gebruikt het liefst haar oude GSM en vaste Telefoon. Geniet van jullie beiden en denk er niet teveel aan....
    Kusje,
    Françoise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nany heeft me onlangs aan telefoon gezegd dat ze mij die smartphone gaat teruggeven! Ze heeft pijn in haar vingertoppen, van de smartphone, denkt ze, terwijl ze al maanden weer op haar vroegere GSM tokkelt en dat ze maanden geleden al klaagde over de pijn die ze kreeg van dat drukken op die toetsen!

    BeantwoordenVerwijderen