zaterdag 1 november 2014

Bloemen of geen bloemen voor overledenen?

Roger en ik kopen geen bloemen meer voor deze dag. Wat hebben die overledenen eraan? Niets volgens mij.

Als ze, zoals ik denk, in een andere dimensie zitten, hebben ze lak aan die materiële bloemen.

Maar ik merk wel dat de mensen hier en nu dat vertoon belangrijk vinden. Dus keur ik die gewoonte ook niet af: iedereen mag volgens mij doen wat hij belangrijk vindt, ook als hij daarmee commercie en publiciteit steunt,  en zolang hij niemand pijn doet.

Roger en ik hebben jaren geleden besloten daar niet meer aan mee te doen. Wij bezoeken heel vaak begraafplaatsen, maar bloemen leggen we daar nooit meer neer!

Ook op een begrafenis (of een crematie) van een vriend brengen we geen bloemen of kransen mee: wat heeft de overgegane daaraan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten