maandag 23 mei 2016

Gisteren werd Eva gedoopt

Gisteren werd Eva, samen met 4 andere baby's, gedoopt. Het was een heel mooie viering, met enkele diepgaande teksten (vooral de laatste tekst van onze schoonzoon vond ik prachtig). En kleine Eva liet zich alles welgevallen!:-)

Eva heeft, buiten haar meter, twee peters: Zeger en Hendrik (foto Roger)
Maar laat me mijn relaas beginnen van bij het begin. Roger en ik haalden Nany en Hendrik af aan het station van Leuven en toen we bij onze dochter en schoonzoon aankwamen, bleken Zeger en de andere grootouders van Elena, Matthias en Eva er al te zijn. Bij een glaasje en een hapje op het terras (want de weergoden waren ons echt gunstig gezind: ondanks de voorspellingen konden we geregeld buiten zitten of spelen) wachtten we op de laatste tante en oom van de kindjes, die even werden opgehouden door een ziekte van hun hond.
Elena en Matthias vertrouwden me toe dat ze na de ceremonie een reuze lolly zouden krijgen en ze waren van plan die echt te verdienen door heel braaf te zijn tijdens de viering.

Ik zei het al: het was een mooie viering, en dat vond Elena ook (zei ze mij stilletjes in de kerk waar ze naast mij zat). Matthias zat eerst op mijn schoot maar kon van daaruit bijna niets zien. Hij verhuisde dan naar de schoot van zijn "Moeke" en daar leek hij alles goed te kunnen overschouwen.

Thuis (ik bedoel bij dochter en schoonzoon uiteraard) volgde nog een heus feest (met de beloofde lolly's voor de kindjes): bubbels, hapjes, barbecue met ontzettend veel bijgerechten en taart. Ik denk dat iedereen er evenveel heeft van genoten als ik die heel blij was eindelijk nog eens Zeger te ontmoeten, en Hendrik, en Nany, en de "schoonfamilie". Afijn, een heel aangename dag!





Foto's Roger behalve de eerste (waar hij op staat)
Rond 21:30 uur brachten Roger en ik Hendrik terug naar het station (Zeger was op de fiets) en Nany mee naar hier.
Volgde nog een heel lange avond. Roger toonde oude foto's aan Nany, ik zocht daarbij namen (als zij ze zich niet herinnerde) in de enkele stambomen die ik heb opgemaakt. Nany haalde bij veel foto's herinneringen op, en ik had spijt dat ik geen spraakrecorder tot mijn beschikking had om die te bewaren (jawel er staat zulke app op mijn smartphone, maar daar kun je telkens maar ongeveer 1 minuut mee opnemen).

Toen we rond 2 uur naar bed gingen, nadat we nog enkele glazen hadden gedronken, besloot Roger dat hij vandaag Nany naar het Antwerpse zou brengen. Ik had het niet echt durven vragen (het is Roger die rijdt), maar, vroeg ik me af (en dus Roger ook): een vrouw van 85 nog de trein op sturen, is dat wel verstandig? Nany leek ontzettend blij toen ik haar onze beslissing meedeelde!

We wilden vandaag wandelen en daarna iets gaan drinken in de brouwerij van Kerkom... Maar om te beginnen heeft het de hele dag geregend (wat een geluk dat het gisteren niet volgens de voorspellingen ging!) en de brouwerij bleek gesloten op maandag. Dus brachten we het grootste deel van de dag in de leefkeuken door, al keuvelend (terwijl Roger toch heeft gezorgd voor het afdrukken van de vele digitale foto's die ik voor Nany bijhoud).

Ondertussen uiteraard gegeten: deze middag wortelsoep, rond 15 uur een rest taart ons meegegeven door onze dochter en schoonzoon gisteren en deze avond roodbaars en courgette gebakken in olijfolie met veel look en basilicum.

Daarna brachten we Nany naar huis en kwamen terug naar hier gereden. Waar ik nog iets moest opzoeken over mijn eigen werken ten gevolge van een telefoontje dat ik deze ochtend kreeg van Maj. Maar daarover later meer.

2 opmerkingen: