donderdag 19 mei 2016

Nogmaals over Bevingen en ... roddels

Deze middag een lang telefoongesprek met Jan Gerits (die ook geen antwoord heeft gekregen over de mogelijkheid om een "addenda et corrigenda" toe te voegen aan de jongste Limburgse monografie). Hij was in alle staten: iemand van het KVLS-bestuur had beslist dat er volgend jaar een monografie zou verschijnen over een auteur die volgens hem amper twee publicaties op zijn naam heeft, en dan nog niet zo'n bijzondere. Ik stelde hem gerust (nadat ik zelf had opgezocht wat die persoon had gepubliceerd en merkte dat Jan gelijk had): Jan is de hoofdredacteur en alleen hij (in samenspraak met Jo en mij) kan beslissen over wie er wordt geschreven.
'Ja, maar Boudewijn Knevels, die het heeft voorgesteld, zou er al aan bezig zijn', antwoordde Jan. Ik beloofde naar Boudewijn te mailen.
'Het lijkt wel of ze ons werk minachten bij het bestuur,' opperde Jan nog, 'weet je dat die persoon vindt dat jouw werk enkel bestaat uit "een klein beetje nalezen"?'
Dat trof me wel: ik zorg ook voor de opmaak... en als de tekst niet van Jan Gerits of Roger Janssen is, moet ik die soms gewoon herschrijven. Dat is heel wat meer dan "een beetje nalezen".

Ik mailde naar Boudewijn en kreeg prompt een antwoord: in tegenstelling tot wat Jan geloofde (of had gehoord) had datzelfde bestuurslid Boudewijn gevraagd een monografie te schrijven over die weinig productieve auteur, en Boudewijn had nog minder dan Jan en ik erover gevonden met als gevolg dat hij sterk twijfelt of hij die monografie zou schrijven. Volgens mij is dat dus echt niet nodig!

Daarna, na nog een uurtje of twee schoonmaken, vertrokken Roger en ik nog eens naar Bevingen waar we deze keer een klein uur rondwandelden rond het wachtbekken waar we zo'n 5 jaar geleden ook waren. Heel mooi en rustgevend!



Foto's Roger
Daarna reden we naar de brouwerij van Kerkom waar we op het gezellige binnenplein genoten van een Bink terwijl we de vele zwaluwen in de buurt van de brouwerijgebouwen en een tiental roofvogels hoog in de lucht gadesloegen.
Foto Roger
Deze avond, na het eten, terwijl Roger het gras afreed, nog snel de keuken onder handen genomen, een beetje verder gelezen in Emmy's boek (en deze keer op een deel met niet echt vanzelfsprekende conversaties gevallen) en weer lang aan telefoon gehangen (zeggen dat ik geen prater ben en eigenlijk niet graag telefoneer!).

Morgen hebben we een afspraak met Boudewijn om over al die "roddels" en zijn laatste typoscript te praten.

Maar wanneer krijg ik nog eens wat tijd voor mezelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten