zaterdag 24 september 2016

Souillac en Sarlat

Na ons ontbijt (typisch Frans: veel zoetigheden maar gelukkig ook fruit en yoghurt) reden we naar Sarlat. We wisten dat het er feest was vandaag maar hadden niet zoveel volk verwacht! Al van ver zagen we dat je er over de koppen kon lopen. Niets voor ons! We besloten dus naar Souillac te rijden, waar we zo vaak gekampeerd hebben. Die camping bleek zelfs nog open en ik vroeg me af waarom ik daar gisteren niet aan gedacht had. Ha ja, natuurlijk: het was al laat en we dachten vandaag eindelijk nog eens rustig rond te lopen in Sarlat. Wat dus niet gebeurde.

In Souillac liepen we enkele uren rond in de smalle straatjes van de oude stad, bezochten we een tentoonstelling, het belfort en de abdijkerk die nu een parochiekerk is (en waar we een Nederlandse folder vonden met uitleg over de architectuur ervan, over abdijen enzovoort - we ontmoeten veel Nederlanders in deze streek) en uiteindelijk dronken we een biertje op een caféterras. Het was immers prachtig weer: tot 28°C. Wel viel het me op dat de platanen hun bladeren beginnen te verliezen.

Daarna reden we terug naar ons hotel, waar we een beetje rustten en besloten nog een kort uitstapje te maken naar Beynac et Cazenac. Het werd een mooie, duizelingwekkend dalende rit tot aan dat dorpje dat zich vastklampt aan de flank van een berg waar bovenop een indrukwekkend kasteel pronkt.   Helaas was het daar al bijna even druk: wij verbleven er maar heel even.

Ik had dorst, en ons hotel is eerder wat men vroeger een motel noemde: voordeel is dat je niet via een receptie hoeft te gaan, dat elke (gelijkvloerse) kamer dag en nacht bereikbaar is, dat de auto vlak bij de kamer staat, nadeel is dat er geen restaurant of café aan verbonden is. Dus gingen we een biertje drinken in de bar van een ander hotel hier vlakbij: "Les Arcades". En we besloten ook daar ons avondmaal te gebruiken.

Voor dat avondmaal ga ik wel even reclame maken. In de tuin van het hotel koos Roger voor tartare met risotto en bestelde ik een magret de canard met een groentepotje. Daarbij een halve liter rode wijn en als afsluiter voor Roger koffie en voor mij thee. De magret met sinaasappel-gembersaus was succulent, en ik kreeg voor 2,50 euro een hele liter thee. Het geheel kostte 41 euro.

Ik heb me bij ons al vaak afgevraagd waarom, als je thee bestelt, je enkel één kopje krijgt. En daar amper minder voor betaalt dan ik deze avond betaalde voor mijn liter thee.





Foto's Roger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten