vrijdag 15 april 2022

Wonen

We vragen ons soms af hoe lang we nog kunnen blijven wonen in dit oude huis met tuin en wei: zoveel onderhoud!

Maar verhuizen naar een flat of een modern huis - hoewel ik die heel soms objectief mooi vind - zegt ons zo weinig (als we er al het geld voor hadden natuurlijk)! We houden blijkbaar allebei van ouderwetse toestanden en een beetje ongewone woonomstandigheden.  

Toen ik nog op kamers woonde, was dat vaak in statige burgerhuizen, soms met verscholen diensttrappen en meer eenvoudige, in huurkamers verdeelde, bijgebouwen. Ons huis in Antwerpen was een vroegere opslagplaats, ons huidige huis was vroeger een keuterboerderijtje. We bewonderden de mensen die de molen van Rotselaar hebben verdeeld in verschillende woongelegenheden en we zijn net niet jaloers op een Leuvense vriendin die in een vroeger café woont. Waar ik eigenlijk ook nog van droomde, was in een verlaten treinstation te wonen! Nu zijn we daar te oud voor geworden - ik bedoel voor de inrichting en nodige aanpassingen. Maar ik blijf er van dromen zoals ik deed telkens als we vroeger in Jesseren gingen wandelen: ik wilde altijd eerst wat rond het gerestaureerde en nu bewoonde vroegere treinstation blijven hangen (en fantaseren over hoe wij het zouden inrichten!). 

Deze avond viel ik (na uren lectuur in "De tovenaar") op een korte video over een Frans koppel dat in een verlaten treinstation woont. En ik begon weer te fantaseren! Ik weet heel goed dat wij dat nooit meer kunnen meemaken maar... gelukkig kan een mens ook fantaseren! 

Maar... daarna dacht ik spontaan: nee, voorlopig nog geen moderne flat voor ons!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten