woensdag 30 mei 2018

Bewustzijn

Elke keer als Hendrik hier is, filosoferen we. Ik denk immers dat ons bewustzijn niet in onze hersenen zit maar dat onze hersenen toegang hebben tot (een deel van) een universeel bewustzijn. Hendrik gaat niet akkoord: het zou bewezen zijn dat onze hersenen ons bewustzijn produceren.

Ondanks de wetenschappelijke uitleg van Hendrik blijf ik bij mijn idee (dat ik trouwens verwerkte in "De ivoren toren": ik vergeleek daar onze hersenen met een computer die toegang heeft tot - een deel - van de informatie op het internet. Nee, sorry, het was toen nog de tijd van diskettes en ik meen me te herinneren dat ik het nog vooral over die geheugendragers had). Ik vermoed echter dat de meeste lezers dat detail niet hebben opgemerkt: het valt me steeds meer op dat veel mensen een boek lezen voor het verhaal en niet stilstaan bij details.

Maar iedereen rondom me vind me te esoterisch.

Deze avond - nadat ik dus uiteindelijk nog enkele bladzijden uit mijn vroegere dagboeken had overgetypt - wilde ik even echt ontspannen en omdat ik vrij moe was, googelde ik zo maar wat.

Ik viel op dit. Over een cardioloog die denkt dat "bewustzijn niet zit in de organen maar dat organen toegang hebben tot een (universeel? - die vraag is van mij en ik moet verder kijken om eventueel daarop een antwoord te krijgen) bewustzijn". Eigenlijk precies wat ik altijd heb gedacht.
Ik kijk verder!

1 opmerking:

  1. Uiteindelijk toch geen afdoend antwoord gekregen bij het verder kijken.

    BeantwoordenVerwijderen