zondag 27 mei 2018

Reticentie

Onze gastvrouw had vandaag dus hulp gevraagd van haar dochter die dat heel graag deed, onder andere, zo zei ze, omdat ze ons dan nog eens zou ontmoeten... en omdat ze sinds kort (net zoals ik) steeds vaker denkt dat haar vader van 91 jaar elk ogenblik kan overgaan.

Ikzelf moest terugdenken aan mijn moeder Nany die voor haar verjaardag mijn voorstel had afgewezen. Ik stelde namelijk dit jaar voor haar 87ste verjaardag bij haar te vieren. Ik zou dan iets gekookt hebben voor broertje, schoonzus, zus Bie en echtgenoot, en ons. En eventueel voor de kleinkinderen die zin en/of tijd hadden om erbij te zijn. Maar nee! Mama haalde allerlei bezwaren aan: broertje zou misschien van wacht zijn, zus zou misschien geen zin hebben.

En ik dacht: 'Ze wil die "rommel" niet op haar flat' en stelde voor dat we dan samen iets zouden gaan eten buitenshuis. Ook dat vond ze geen goed idee... maar ze leek heel blij toen Roger en ik daar onaangekondigd aankwamen!
Van waar die reticentie van harentwege?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten