dinsdag 14 maart 2023

Studentendoop

Koude regen en nog eens koude regen vandaag! Zelfs van de parking naar de winkel lopen tijdens onze wekelijkse boodschappen was onaangenaam! Dus bleven we voor de rest nog maar eens thuis met lectuur, huishoudtaakjes en nieuwsberichten.

Ik volg uiteraard het nieuws over het proces rond de dood van Sanda Dia

Eigenlijk heb ik dat nooit begrepen, die studentendopen. Al op mijn zeven jaar was ik getuige van een "doop" op de boot die ons terug naar Matadi bracht. De passagiers die voor de eerste keer de evenaar "overstaken" werden "gedoopt" (enkel vernederd, vond ik - ik kreeg er zelfs nachtmerries van) en, ondanks de vergoelijkende uitleg van mijn ouders, besloot ik dat ik zoiets later nooit zou laten doen. Later heb ik me aan de universiteit dan ook niet laten dopen.  Ik was wel een beetje bang dat ik daardoor niet zou aanvaard worden door mijn medestudenten (ik wist dat de anderen zich lieten dopen om "erbij te horen") maar dan was dat maar zo, besloot ik. Achteraf bleek die doop helemaal niet nodig te zijn geweest om veel vrienden te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten