vrijdag 16 juli 2010

Jommeke

15 juli 2010

Ik ben deze avond weer aan het lezen in de 'Jommekes' die Zeger op deze pc heeft geïnstalleerd. Leuk! Maar het valt mij telkens weer op dat de auteur uit Antwerpen komt. Het zijn heel oude strips die ik aan het lezen ben, en echt, er worden nogal wat Antwerpse woorden en uitdrukkingen gebruikt, zoals een 'touter' voor een schommel, of 'ik ga mijn eigen wassen' voor 'ik ga me wassen', of nog 'ik moet kuisen' voor 'ik moet schoonmaken'. En dit zijn maar enkele voorbeelden uit een hele boel. Ik bedenk dan dat generaties kinderen die strips hebben gelezen en allemaal verkeerde woorden hebben leren gebruiken.

Tenzij je er van uit gaat dat je geen standaardtaal meer moet leren natuurlijk, en zo kom ik weer terecht bij het boek dat ik was beginnen te schrijven en waarover ik nu twijfel of ik het wel verder zou schrijven...

Zie ook http://jessymaesen.blogspot.com/2010/03/het-einde-van-de-standaardtaal.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten