zaterdag 14 januari 2017

Over muurbloempjes, sigaretten en vroeger

Tijdens het etentje van Heemkunde gisteren vertelde me een van de aanwezige vrouwen waarom ze nooit heeft gerookt:

'De meisjes die  - in die tijd - niet ten dans werden gevraagd op een feestje of een bal, gingen bij elkaar zitten en staken - zo elegant mogelijk - een sigaret op. Ik heb daar bewust nooit willen aan meedoen. Op die manier duidelijk maken dat je teleurgesteld bent omdat niemand jou ten dans vraagt (want het was heel duidelijk dat die "rooksters" zich een houding probeerden te geven na een serieuze teleurstelling), daar wilde ik niet aan meedoen'.

Wat vond ik dat een prachtig verhaal en wat een contrast met mijn verhaal: toen ik 16 jaar werd, kreeg ik mijn eerste sigaret aangeboden door mijn vader. Gewoon thuis, na de maaltijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten